tisdag 20 januari 2009

Men om det inte är det...

då är det väl bara att köra?

För det mesta rör diskussionerna vid lunchen jobb-relaterade grejer. Jag försöker undvika detta, eftersom jag tycker att man i alla fall borde få ett ordentligt avbrott från jobbet, för att sen ha energi att jobba när ens arbete är ganska intensivt för det mesta. Idag, var samtalsämnet, till min förtjusning sport. Sport-ämnet kommer faktiskt ganska ofta upp när det snackas annat än helg-planer och jobb. Flera av mina kollegor har visat intresse för maraton, en sprang också Stockholms maran förra året. Det var dock problemet med vinter-träningen som kom upp idag. De flesta tycker nog att det är ganska jobbigt att träna löpning vintertid. Det är mörkt, kallt, halt, man är tröttare. Det är jobbigt alltså. Men om det inte är det då?

Jag tycker faktiskt inte att det är jobbigt med vinterlöpning. Ok, visst är det uppiggande då det börjar ljusna, och visst är det skönt med bar, och halkfri mark. Men att jag skulle avstå? Nä, det goda vinner!

Men, jag förstår dom som tycker att det är just jobbigt med vinterlöpning/ träning. Under senaste helgs långpass mötte jag flera som var ut på rullskidor. Det var stenigt på gång/ cykelbanan, isig botten, och åtminstone på den tiden jag åkte rullskidor var rullskidorna inte anpassade till halka. Och så mycket har dom väl inte utvecklats under de senaste 10 åren. I alla fall - jag tyckte det såg jobbigt ut, och tänkte - ja, där är det minsann vilja!

Undrade på hemvägen idag då jag kom springande mitt i rusningstraffik och fick trippa lite ibland för att undvika att halka. Ser andra på mig och tycker att det verkar jobbigt? Jag tyckte inte att det var det minsta jobbigt. (Och när jag skriver jobbigt tänker jag inte på graden av fysisk ansträngning, träning ska vara jobbig på det sättet, utan jag tänker mer på känslan att göra nåt som kanske inte är det roligaste). Jag förstår dem som undviker löp-träning under vintern just för att det känns jobbigt. Man ska inte pina sig om man inte tycker att det är roligt.

Blöta skor efter dagens regndans.

Nöjd är jag med dagens två löp-pass. Morgonpasset med bättre fart, och "säkrare" ur halk-synvinkel. Kvällspasset hade en karraktär av slirighet, viss försiktighet, snö/regn uppifrån och vattenpölar som garanterade att skorna var genomblöta när jag kom hem. Jobbigt att ta sig ut? Nej, det gick av farten. Fysiskt jobbigt? Ja, morgonpassets medelpuls på 155 säkerställer det.

4 kommentarer:

  1. Även om våren är härlig så är vintern inte fy skam att träna i. Det jobbiga är blåsten, i alla fall här i Skåne. Du har gjort en hejdundrande insats idag med två löppass.

    SvaraRadera
  2. Grymt imponerande.
    Och det där med "jobbigt" sitter 100% i huvudet. I mina öron är det gnäll, med någon form av terapeutisk negativ klang.
    Idag klockan halv sex på morgonen cyklade jag 6 kilometer till jobbet i motvind och snöstorm. Med ryggskott. Under dagen vände vinden och det visade sig att jag hade rak motvind på vägen hem. En arbetskompis sade något om just "jobbigt" till mig. Vadådå, svarade jag. Det har ju slutat snöa!

    SvaraRadera
  3. Tack Anna och Arj! Idag fick springbenen vila! Blåsten kan ju också kännas lite "jobbig", och ni har väl ordentligt med den varan hos er. Vintern är ganska bra att träna på, jag tycker det är så lätt att andas då det är lite kyligare.

    SvaraRadera
  4. Det är ju ingen ide att ens fundera, eller hur! Om man låter väder och vind styra, då skulle det ju inte bli många pass under den mörka tiden. Bra jobbat med två pass!

    SvaraRadera