tisdag 27 januari 2009

Helgen i Dalarna

Helgen som var spenderades alltså i längdåkningens tecken. Vad kan man mer begära än ordentligt med snö, passlig temperatur, fungerande utrustning och fungerande kropp med bonus för trevligt sällskap. Nästan allt detta uppfylldes. Vädret var väl lite si som så, det var snöoväder och snön yrde i vågrät riktning och piskade i ansiktet så gott som konstant under passen. Nysnö gjorde också vallningen lite problematisk, och jag hade enbart klassiska skidorna med, så det blev lite halka bak, halka sidledes, men, det gör väl det hela bara till bättre träning. De 100 + km jag avverkade fördelades på fem pass; två på fredag, två på lördag och ett på söndag innan hemfärd. Snittade överlag 20 km per pass, och man fick verkligen kämpa för varje stavtag. Me like! Mest nöjd är jag ändå över att kroppen svarade så positivt på längdåkningen. Jag hade inga problem med mitt baklår, ljumskarna gav sig till känna, men det var enbart som effekt av all skidåkning.

Dags att sammanfatta veckan som gick träningsmässigt fastän det redan är tisdag:

Måndag: Cykel 100 min (räknas som återhämtning eftersom det var dåligt före och pulsen var låg)
Tisdag: Löpning 8 km + 7.5 km 45+46 min
Onsdag: Rehab + pilates 20 min (vilodag)
Torsdag: Löpning 8 km 45 min
Fredag: Längdskidor 20 km + 20 km 133 min + 125 min
Lördag: Ländskidor 25 km +18 km 164 min + 121 min
Söndag: Längdskidor 21 km 126 min.

Totalt 925 min (15 h 25 min), rekord igen! Men så ska det väl vara om halva veckan tillbringas på träningsläger.

1 kommentar: