söndag 18 januari 2009

Tempopass

Under senaste månaderna då jag inte kunnat träna som vanligt, utan mest köra lågintensivt på grund av risk för sträckning som skulle göra min lårmuskel värre, har jag kännt mig otroligt långsam i benen. Naturligtvis. Det är först nu senaste vecka som jag vågat dra upp tempot lite, och köra tempoökningar, men inte i närheten av intervall-fart. Nu på kvällskvisten hade jag tänkt mig ett relativt lugnt löppass på max 45 min. Hade en bra känsla redan vid start, joggade ganska sakta de första 5 minuterna, och kände mig redo att skruva upp farten. Fick efter någon minut upp pulsen närmare 170, och betämde att det fick bli tempoökning, först 10 min. Efter 10 min med en puls på 165-170 kändes allt fortfarande bra, och jag njöt av att flåsa ordentligt. Bestämde att köra 10 min tempo till, kändes också bra. Skulle gärna ha kunnat fortsätta i samma tempo en bit till, men bestämde att 20 min fick vara tillräckligt med högre ansträngning, så jag saktade ner farten sista biten hem. Roligt att få lite fart under sulorna minsann, även om jag har mycket att jobba på vad gäller farten nu. Är fortfarande hög av flåset, och efter lite mag-, pilates- och rehabövningar är veckans träning avklarad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar