torsdag 6 augusti 2009

God morgon långpass

Detta är vad jag kallar semester

Lördagar fungerar i allmänhet mycket bra som långpassdagar, men på semestern kan man ju långpassa vilken dag som helst. Idag hade Trollet planerat ett pass på 30 km med en kompis till oss, och jag var inte sen att haka på den idén. Kl 7 träffades vi och började vårt pass. Jag kände mig riktigt pigg i benen trots många km i benen från de senaste dagarna (gårdagens förmiddags-intervaller efterföljdes av ett joggingpass in till Hötorget och tillbaka, ca. 14 km, för att hälsa på blogg-gänget som skulle spinna där, men som jag tyvärr inte kunde delta i denna gång - roligt att heja på er alla som jag fick några ord med!).

Vid 7-tiden var det ännu ganska behagligt ute, men snabbt blev det ordentligt varmt (och skönt). Vår kompis hade distansrekord på en halv-mara, och var ödmjuk inför de stundande 3 milen. Vi hade en planerad runda på ca. 14 km som vi tänkte dra två varv + en förlängning på lämpligt ställe för att få ihop ytterligare 2 km. Rundan (som är en kombo av mina två favoritrundor) är ganska platt, med ca. halva asfalt, och halva grus, och slutet på rundan innehåller ganska saftigt med backar - lagom av allt liksom.

Vi höll redan från starten omkring 6 min tempo, och det höll vi i princip hela passet, och med två korta stop blev km tiden ett par sekunder långsammare. Sista kilometrarna började vi alla känna oss aningen möra, jag och mina ben kunde konstatera att 30 är signifikant längre än 20, Trollet var nöjd över distansen och det jämna tempot, och vår kompis pinnade på utan att kommunicera desto mera, förutom några "hur långt är det kvar". Nöjda över prestationen kunde vi pusta ut lite innan vi skilde oss åt, Trollet och jag tog ett svalkande dopp; så skönt, innan vi promenerade hem för dusch och energi- och vätskepåfyllning. Kompisen gjorde distansrekord med 9 km; imponerande!

Med jogg/promenad till och från träffpunkten, samt passet, blev dagens långpass 33 km. Kan man ha mer semester än så?

17 kommentarer:

  1. Hyfsat långpass... Imponerande.

    Det är inte utan att man blir lite avundsjuk när man läser om alla långpass här och där. Själv har jag gjort några halvmaror men jag tror aldrig jag har sprungit längre än så. I oktober tänkte jag marathondebutera. Jag är inte orolig men jag borde kanske vara det.

    SvaraRadera
  2. Låter verkligen semester det där!

    Tänk att få ligga och dra sig ända till ca 6 på morgonen ;) För att sedan komma ut och springa några mil kl. 7.

    Kan man ha det bättre än så?

    Skulle gärna bytt min dag inne på kontoret och varit med på det passet...

    SvaraRadera
  3. Bästa semestern även om jag i dagsläget hade haft svårt att springa 3 mil. Skönt med att dopp efteråt, det kan ju knappast bli bättre än så!

    SvaraRadera
  4. Låter ju hel kanon det! Jag är nöjd med mina hjortron & du ditt pass ... varför har man inte semester oftare?! =P

    SvaraRadera
  5. Oj, 3 mil bara så där! Måste också försöka masa mig ur komfortzonspassen och pressa på lite till. Snart. Ska bara ha en tjejhelg först. ;-)

    SvaraRadera
  6. Härligt att du tränar trots bra mängd vecka och semester, lite avis är man :=)

    För min egen del är det vila och åter vila tills dagen D kommer då jäklar. Man kanske behöver lite hjälp med några nya finska ord som kan vara nyttig att under det långa äventyret.

    Ha de bra Staffan

    SvaraRadera
  7. ååå va härligt. undra om jag någonsin kommer hitta den formen när jag orkar 3mil...

    SvaraRadera
  8. jag har slarvat alldeles för mycket med långpassen på sista tiden.. sen maran har jag som längst sprungit 22km tror jag.. skärpning! (fast å andra sidan känns det viktigare att få till kvalitetspass när man ska springa millopp)

    Sjukt bra jobbat att få till ett så låångt pass i den här värmen!!

    SvaraRadera
  9. Shit...sprang inte du en mara härom dagen!? :)

    SvaraRadera
  10. Grymt avundsjuk. En annan bara sliter och lägger massa övertid istället så löpningen får lida =(
    Njut av semestern!

    SvaraRadera
  11. Bra jobbat! Jag saknar oftast ord (är så imponerad) då jag läser dina inlägg, men jag vill ändå få fram att jag tycker att du är väldigt duktig! :)

    SvaraRadera
  12. Fan vad härligt det lät! Skulle också velat ge mig ut vid den tiden på morgonen, istället fick jag för mig att springa knappt 17k (=väldigt långt långpass för mig) klockan 13. Inte att rekommendera...vatten gick åt i mängd och jag fick en schysst löparsolbränna på köpet. :)

    SvaraRadera
  13. Blir väldigt inspirerad av allt ditt springande. Härlig läsning!!!

    SvaraRadera
  14. Du vet hur man njuter av semestern du :)

    SvaraRadera
  15. det får bli spinning nästa gång! eller iaf fika med alla bloggisar, det var supertrevligt att ha lite eftersnack på café 60! :)

    SvaraRadera
  16. rosenblom - tror inte att du ska oroa dig. Som jag sa till vår kompis igår: Om han klarade att springa 30, skulle han ju lätt promenera sista milen om han var med i ett marathon.

    Janne - Precis :) . Man ska väl inte sova bort semestern!

    Anna - Doppet gav faktiskt en liten guldkant efter 3 mil; skönt för benen!

    Cicci - Semester och sommar oftare!

    Marre - tjejhelg låter super mysigt!

    Staffan - Ja nu är det bara att vila och samla alla krafter! Oj vad spännande det blir. På 100 miles lär man nog behöva en och annan finsk svordom :)

    Magdalena - Oj, den formen tror jag du har redan! Gäller bara att justera farten.

    Andréa - Ja för mil-lopp är ju långa långpass inte det viktigaste, så jag tror inte att det är någon fara för din del.

    Helena - :) . Men det var den maran som jag så lätt glömmer bort.

    Dunceor - En massa övertid i detta väder är inte nåt som låter allt för trevligt. Hoppas ni har AC!

    Liza - Tack tack!

    Therese - Kl 1 på dagen måste det ju ha varit väldigt varmt! Och 17 k är ju super långt det med!

    Daniel - Och inspiration får jag tillbaka när jag kan inspirera andra!

    marathonjohan - Skönt att du förstår! :)

    Mikaela - Absolut!

    SvaraRadera
  17. Vilken underbar semesterdag! Så härligt sätt att starta dagen på också, hoppas du gick rund och var helnöjd hela dagen sen!

    SvaraRadera