fredag 1 maj 2009

Snabb i Maj?

Från att ha sprungit mycket distans under mars och april, ska jag försöka, om jag har lust, att träna lite mera snabbhet under maj. Jag är ganska uthållig och seg, men väldigt långsam. Här ska det alltså intervallas - eller, så är tanken.

April månads träning blev tydligen i samma anda som i mars. I april blev det totalt 431 km löpning, och 47 timmars träning. Det borde väl räcka?

Nu gäller det bara att bli lite snabb också, och eftersom det ju är första maj idag, var det väl bara att börja tugga på de där intervallerna. När de flesta fortfarande sov, eller i alla fall kände av gårdagens händelser, gav jag mig ut för att köra lite intervaller. Jag planerade att köra 5 * 800-900 meter, jogga/ promenera ca. 150 meter emellan, + lite ståvila. Uppvärmningen blev 5 km lugn och behaglig löpning, i mitt verkliga mys-tempo. Sen blev det intervaller. Hade en passlig runda, med ordentlig stigning som jag attackerade. Vilojoggen blev sen i en ganska kort, men brantare backe. Första intervallen tog ca. 4 min, är osäker på riktiga distansen, men det bryr jag mig mindre om. Körde tre likadana intervaller till, och pulsen låg på omkring 170. Inför femte och sista intervallen kändes det som att motivationen sviktade lite, så jag delade upp den på två, med kort gåvila emellan.

Konstigt nog var det den sista sessionen som kändes mest, och var roligast. Jag kunde verkligen spurta på, och försöka få ett snabbt sprinter-löpsteg; hur bra det då går när man är uppväxt med längdskidor på fötterna och fortfarande skidar fram.

Lite lugn jogg på det, och maj är i gång!

Och så var det tightsen då. Jo, de motsvarade förväntan. Jag har gillat passformen på mina Nike vintertights så mycket att jag köpte 3/4 tightsen utan att pröva dem. Snörningen är inte fullt lika bra som på vinter modellen, men helt ok. Skönt också att få vädra benen, och jag får väl hoppas på att Tröskelkungen har rätt - att de är snabba. Det kan behövas för en seg Snorkkis.

11 kommentarer:

  1. Jag som har svårt med längre distanser älskar korta intervaller. Helst inte längre än 20-30 sekunder och sedan 10-15 sekunders "vila". Lättare för mig att metalt uthärda denna "plåga" 20 ggr än att lubba 800 meter med maxfart. Men det kanske kommer när jag nött ner pannbenet ordentligt.

    SvaraRadera
  2. Över 400 km? Hur tusan har du hunnit med det? Det är ju enormt mycket för en motionär?

    SvaraRadera
  3. Oj bra jobbat! jag är också seeg och långsam. efter maran blir det fokus på att bli snabbare!

    SvaraRadera
  4. Vem tusan är inte långsam... Men nåt ska man ju ha att jobba på! :)

    SvaraRadera
  5. Kul att du bestämde dig för intervall träning sen=) Bra att man kan inspirera nån ;)

    SvaraRadera
  6. Andrej - Tror det är bra att köra både korta och långa. Nästa gång blir det nog nåt i stil med ditt upplägg.

    River - Tja, med tanke på att jag jobbar i snitt 9.5 timmar varje vardag också kanske det verkar tight. Men svaret är enkelt - inga problem - handlar om commuting!

    Andreá - Aha, du tänkte väta tills efter maran med snabbhet. Jag tror jag behöver lite snabbhet innan maran, men kan ha fel.

    mialena - Skön inställning där!

    Freaket - Vaknade nog med tanken på intervaller, och med extra motivation blev det ju av :)

    SvaraRadera
  7. Visst är det skönt med intervaller, men över 400km? vaf**n.. Ja då har man ju lite att jobba på för att komma ens i närheten.


    Nää jag fattar fortfarande inte, hur orkar man 400.. Jag tycker det är jobbigt att komma upp i 100 :-)

    SvaraRadera
  8. Typiskt oss långdistansare! Vi är helt enkelt skapta för längre sträckor... ;) Men visst kan man skaffa sig korta muskelfibrer ändå, så det är bara att kämpa på. Stort lycka till!

    SvaraRadera
  9. Piratfarsan - När löparbacillen slår till är det onödigt/ omöjligt att kämpa emot. Visst skulle det vara effektivare att köra mer kvalitet framom kvantitet, men jag gillar att luffsa min tur till jobbet av och an!

    Malin - Ja visst, och man har nytta av de sega långa fibrerna också!

    SvaraRadera
  10. Hur gick det för maken idag?

    SvaraRadera
  11. 421 km under april... är du sann eller? Det är ju hur mycket som helst.

    SvaraRadera