tisdag 12 maj 2009

Nej, jag vill inte heller vara min tränare

Min bror är även han långdistansidrottare; löpare och längdskidåkare. Han ska också springa Stockholm Marathon, och det har liksom varit självklart att han är den bättre av oss båda. Han har nog inte räknat med mig riktigt. Fram till det att jag skickade textmeddelande med min tid efter att jag gick i mål på Vällingby marathon i mars. Min tid var några minuter sämre än hans snabbaste marathon. Sedan det har han kännt sig lite hotad tror jag.

För mig är det ju absolut ingen förlust om han vinner; det är ju väntat. Om jag däremot klår honom. Då kan det bli problem. Om 8 år yngre lillasyster kommer och mopsar upp sig...

Nu som då när vi snackar diskuterar vi träning, eller de facto blir det ganska ofta träning. För det mesta är det utbyte av goda råd som gäller, eller, han kanske inte tar lillasysters råd på allvar. Dessa goda råd är ju väl menade.

Efter att jag lagt märke till hotet som han känner, har jag förstås känt ett behov av att strö salt i såren. Chat kommentarer av typen "ja, så har man avverkat 130 km denhär veckan... om man skulle ta ett långpass ikväll"; eller "jaha, då var det torsdag; kom precis hem från veckans åttonde träningspass" brukar fungera fint.

Igår uttryckte jag mitt missnöje över helgens halv-mara resultat, och för att hjälpa gav min bror mig förslag på intervallupplägg han tyckte jag skulle testa. Jag tyckte det lät tråkigt, och skrev väl nåt i stil "låter skittråkigt, jag fortätter att vara en sur-snigel". "Tur att jag inte är din tränare" fick jag tillbaka. Efter ett tag fick jag ett nytt intervall upplägg. Min respons var "Låter ap-trist, hellre springer jag ett marathon baklänges; det skulle kanske t.o.m. vara lite kul". Min hjälpsamma brors kommentar "Ja, jag säger det igen - Tur att jag inte är din tränare". Och han var väldigt rätt. Jag skulle inte heller vilja vara min tränare.

Lite intervallinspiration fick jag trots allt. På hemvägen idag körde jag några spurter, eller fartlek. Bättre än inget!

Ingenting med inlägget ovan att göra: Oftast kompletteras min frukost av en banan, men idag fanns dessa spännande päron i fruktkorgen. Smakade väl som vanliga päron, lite annan färg bara.

15 kommentarer:

  1. Det låter som att det blir en härlig kamp mellan syskonen... Tror att det sporrar er båda till bättre tider på maran. Och jag säger Stackars din bror! Vet hur det är att växa upp med systrar... ;)

    Och du verkar ju kunna retas lika bra som mina syrror! :)

    Men han fick dig att köra några spurter iaf.

    SvaraRadera
  2. Du kan ju gissa vilket av syskonen jag håller på?! *ler*

    Men kul att ha en familjemedlen att snacka träning med!

    SvaraRadera
  3. Småsyskon är verkligen pest. Fast på ett mysigt sätt.

    SvaraRadera
  4. Jag älskar familjefajter! Själv slog jag både mannen och svågern i förra årets Sthlm marathon. Du kan ju gissa hur bra det kändes... I år kommer ingen av dem till start - fegisar!

    Så jag håller tummarna för dig! Go go go!

    SvaraRadera
  5. jag hejar på dig!

    Skulle inte heller vilja vara min tränare.. jag vill ju göra allt på mitt sätt jämt :)

    SvaraRadera
  6. Haha, nu får du faktiskt berätta vad en Snorkfröken tycker är rolig intervallträning!!

    SvaraRadera
  7. Hade jag varit din tränare hade vi nog skitit i träningen och käkat glass istället :-)
    Kör nu lite Intervallpass, vore ju jättekul om du slog hans tid, kan det ju bli intressant att se hur han reagerar.
    Kommer han bli glad och stolt över dig eller kommer han ge allt för att ta dig i nästa lopp.. Jag anar att om min lillasyrra hade mopsat upp sig så hade jag nog hamnat i den senare kategorin, även om man vill tro att man är en bättre människa än så och glädjas åt henne istället för att reagera typiskt grabbigt :-)

    SvaraRadera
  8. Håller med, intervaller är inte särskilt kul. Hade nog hellre ätit glass med dig och Piratfarsan tror jag :)
    Fast det är klart, det är ju jävligt effektivt.
    Just det, jag är också småsyskonet i familjen och visst är det fortfarande roligt att gnabbas med storasyskonen??!!

    SvaraRadera
  9. Inget är så skoj som lite skönt syskonhets :) i all välmening.

    Min bror kommer att bli såååå arg/besviken/upprörd om han inte slår mig på maran. Vinner han kommer han att var odräglig.

    Jag är glad om han vinner. Jag är tokglad om jag vinner.

    SvaraRadera
  10. Men det är ju jätte kul att ha lite tävling inom familjen! Förra året var jag och farsan ganska jämna. Jag slog honom med 1 min på Göteborgsvarvet. I år siktar jag på minst en kvart! :) (Han satsar ju inte på marathon direkt, så jag borde fixa det) Hoppas du slår borsan! Lycka till...

    SvaraRadera
  11. Alla - Denhär syskonkampen är verkligen inte så som det verkar. Absolut ingen allvarlig kamp - och jag tror att min chans att vinna är ganska minimal. Min bror har lite bättre förutsättningar vill jag påstå, och han startade bl.a. i första ledet i Vasaloppet senaste år.

    Janne - ja, fartleken var ju faktiskt ett resultat av diskussionen :)

    Lotta - tack! Och visst är det bra att ha diskussions o pepp-kompisar.

    Andrej - hehe, vad gullig du är. Fast då det ändå är 8 år mellan oss tror jag att jag inte varit såå mycket pest (inbillar jag mig).

    Anna - Tack!

    Andrea - Så är jag helt o hållet också!

    Cykelmygga - jag söker febrilt. Kanske hittar jag snart riktigt roliga intervaller!

    Piratfarsan - antagligen skulle det ha blivit glass för hela slanten då! :). Och jag tror faktiskt att han skulle bli stolt - så kan han berätta för sina kompisar vilken tuff syrra han har.

    maratonjohan - Vi får fixa glass träningsläger!

    Marathon Mia - ja, man menar ju verkligen väl, och vill nog att ens syskon ska lyckas! (Fast kanske inte vinna över en själv :) ).

    Malin - Kul att tävla med farsan! Hoppas du lyckas med kvarten! Då blir han stolt!

    SvaraRadera
  12. Hejar också på dig! Vore coolt om du slog brorsan på marathon, stackarn. Men du är ju snabb. Aha du har inte ens öppnat ditt kuvert med startbevis men det är klart du har ju nyss sprungit en mara. Det har ju inte jag än så då har man rätt att vara mer nervös?!

    SvaraRadera
  13. Sv: Nej shit! I morgon bitti kommer jag ITNE att blogga då kommer jag att köpa kaffe!

    SvaraRadera
  14. Heja Snorkkis!!! :) All form av peppning är ju bra.

    SvaraRadera
  15. Cicci och mialena - tack för supporten!

    Fisken - tror jag du gör rätt i :)

    SvaraRadera