tisdag 19 maj 2009

Igen...

Nu har jag gjort det igen! Från att ha varit rebellisk och gjort som jag velat, har jag nu blivit rebellisk och börja följa marathon.se programmet. Kanske lite på senare sidan, eftersom det bara återstår 2 veckor av programmet. Men så tränar jag ju inte heller bara för Stockholm marathon.
Kl 5.55 hade jag på mig joggingkläder - nu eller aldrig tänkte jag. Hade redan igår kollat vad Szalkais program planerat.

T.o.m antecknat hur passet skulle se ut. Hur amitiöst är inte det?

Började med 10 minuters uppvärmning, och sprang tre koordinationslopp. Sedan dags för intervallerna. Hade en sträcka som jag uppskattade skulle ta ca. 80 sek och som jag kunde korta av eller förlänga om det behövdes. Första intervallen, drog upp tempot ordentligt, inte max, men så att jag bra skulle orka några intervaller till. Vilade 60-75 sekunder mellan, stå/ gå-vila. Vilopauserna gjorde verkigen gott för att orka nästa intervall. Efter 4 intervaller var jag ordentligt trött i benen, men tänkte att jag i alla fall skulle köra två till - allt över det skulle jag se som bonus. Körde intervall 5 och 6, och då var det ju bara tå kvar, bara slutspurten liksom.
Småjoggade hem, lite för kort nedjoggning, men hann inte med längre, då jag skulle iväg på jobbresa. Klappat och klart med intervaller kl 6.30. Vill man så kan man - även om man är en Snork.

12 kommentarer:

  1. härligt jobbar. även om det ÄR svårt att följa ett schema så kan det vara kul ibland. man vet iaf att man gör ganska rätt... :)

    /Sara
    www.traningsgladje.se

    SvaraRadera
  2. jobbaT, ska det ju stå :)

    SvaraRadera
  3. Förra året hoppade jag på Szalkais program i självaste marathonveckan. Typ sista två passen. Bättre sent än aldrig. Men i år är jag tokrebell och gör som jag vill :)

    SvaraRadera
  4. Du är ju helt otrolig! Att genomföra ett kvalitetspass så där tidigt på morgonen! Bra där!

    SvaraRadera
  5. Härligt, härligt! Jag kan säga att min morgon inte riktigt såg ut så. Snarare dödstrött masa sig ur sängen vid samma tidpunkt som du var färdig. Eller räknas stretcha lite i duschen som kvalitetspass? ;-)

    SvaraRadera
  6. jag är rebellisk och följer till viss del bara :)

    Bra jobbat sådär tidigt på dagen!!

    SvaraRadera
  7. Körde lite intervaller förra sommaren och hoppas komma igång med det nu igen. Det jag uppskattade mest med det var att det gav bra resultat utan särskilt mycket nedlagd tid. Mycket lön för mödan helt enkelt...

    SvaraRadera
  8. Låter avancerat! :(
    Jag fortsätter på min egna lilla väg!
    Det återstår att se om jag valt en bra sådan...
    Vad har du för mål på maran?
    Mitt ändå uttalade mål är att ta mig runt joggandes. (Okej, har kanske något mer i huvudet...) :)

    SvaraRadera
  9. Härligt pass. Låter som klippt och skuret för mig. Du vet ju hur blödigt mitt pannben är mot långdistans. Men intervaller... mumma.

    SvaraRadera
  10. Nu satt jag nästan morgonkaffet i fel strupe... :)
    Så tidigt och med rätt inställning. Att vara klar med träningen redan kl 06:30 låter ju kanon.

    Du har alla egenskaper för att fixa maran på ett bra sätt...

    SvaraRadera
  11. Puma-Sara - ja visst är det så!

    Anna - men då är jag ju ute i hur god tid som helst! :)

    MarathonMia - brukar inte köra kvalite så tidigt, främst för att kroppen inte har tillräckligt med energi tillförd då, men ett kort, intensivt fungerade bra ändå!

    Marre - men stretching ska man inte förringa!

    Andrea - tack tack!

    Marathonjohan - ja man märker verkligen resultat av intervallerna - bara de skulle vara lite roligare.

    Malin - tror inte heller att jag kommer att bli ngn slavisk program följare, men lite tips ibland är ju bra!

    Andrej - Jag vill också gilla intervaller; skicka lite inspiration för sånt till mig, tack!

    Janne - oj, sorry för kaffet! Hoppas att du har rätt.

    Cicci - ja man måste ju tänja gränserna ibland!

    SvaraRadera