tisdag 5 maj 2009

Sömnigt värre

Jag brukar så gott som alltid vara pigg och relativt utvilad när jag vaknar på mornarna. Jag behöver inte så lång tid på mig att vakna till, utan är på allerten genast jag slår upp de blåa. Idag var detta inte fallet. Jag vaknade innan kl 6, kände mig ganska pigg, klädde på mig springkläder, läste lite nyheter på nätet, för att krypa ner under täcket och mysa en stund. När klockan ringde 20 minuter senare, skulle jag helst ha stannat kvar i sov-mode, men jobbet kallar ju som vanligt.

Trollet var också ganska sömnig av sig, och vi stod båda och suckade lätt innan vi böjde oss ner för att knyta på oss skorna, och iväg springandes mot city. Jag hade en suddig hinna framför mina ögon, som om jag halvsov. Trollet gäspade och konstaterade att han nog var mer i sleeping-mode än vad han var vaken. När vi stannade vid ett trafikljus var det inte speciellt långt ifrån att vi båda skulle ha lutat oss efter stolpen och tagit en tupplur. Efter en studs löpning sa Trollet till på skarpen "Men nu får det vara nog, nu har vi faktiskt sprungit 2 km, nu är det dags att vakna". Ja, man tycker ju att man borde vara vaken vid det laget.

Ibland får man väl helt enkelt ta en tupplur på vägen. Om man är riktigt sömnig.

Mina ögon valde fortsättningsvis att sova. De fortsatte att sova ännu efter en dusch, en stunds stretchande i bastun, en frukostmacka, banan och kaffe. Jag var t.o.m. tvungen att förstora dokumenten och excel arken på datorskärmarna till typ 130% för att jag skulle se dem.

Märkligt att vara sådär sömnig... inte trött, inte o-utvilad, utan inne i någon slags sudd-värld.

Hade egentligen tänkt köra korta intervaller nu i början av veckan, men får hålla dem på is ännu, då vaden inte känns riktigt bra. Bättre att bara utföra lugn löpning + lite extra vila känner jag.

13 kommentarer:

  1. oj oj då är man trött! Men ja, jag tror & hoppas att maj blir en supermånad =)

    SvaraRadera
  2. Hoppsan! Sova stående klarar jag av, men inte medan jag springer! Ibland vill inte knoppen vara med, bara att gilla läget tills det går över...

    SvaraRadera
  3. Sömngångare har man ju hört om men sömnlöpare? :o)

    SvaraRadera
  4. Ni är ju för sköna! Som klippta för ultradistanser: sleep´n´run?

    SvaraRadera
  5. usch det låter jobbigt :) bra att du vilar/bara kör lugn träning och lyssnar på kroppen!

    SvaraRadera
  6. Var det vädret kanske!
    Kände precis likadant i morse, med skillnaden att jag gav vika för tröttheten...

    SvaraRadera
  7. SKönt att ni springer och inte kör bil till jobbet :-)

    SvaraRadera
  8. Hade inte legenden Rune Larsson nåt hyss för sig där han halvsov under tiden som han sprang och på nåt magiskt sätt satte ena foten på asfalten och andra i gruset utanför och på så sätt kunde han hålla riktningen ändå. Källa till detta är dock okänt...
    Har funderat på det där med att springa till och från jobbet, skulle bli 7 mil i veckan om jag alltid tog kortaste vägen, fast nu är jag ju pappaledig över sommaren så nu "jobbar" jag ju hemma :)

    SvaraRadera
  9. Cicci - yep; maj blir bra!

    mialena - oj, sova stående! Det är duktigt!

    Magdalena - ja men varför är det bara gångare som får röra sig i sömnen? :)

    Andrej - hehe, sleep´n´run. Det var faktiskt bra!

    Andreá o Ida - ja det är tur att det inte är ofta man är så sömnig!

    Piratfarsan - Där har du såå rätt!

    marathonjohan - Det var lite kul information. Måste kolla upp det!

    SvaraRadera
  10. Ha ha, jag känner igen det där allt för väl. Läste i runners world att löppass på morgonen skulle vara mer högpresterande. Stämmer inte på mig. I alla fall inte kl 06.00 på morgonen då jag brukar ta mina morgonrundor. Nej eftermiddagspass är min musik. Dock imponerad att ni körde på trots motstånd.

    SvaraRadera
  11. Visst kräver det planering att hämta och lämna barn (antar jag) om man ska springa till/från jobbet, men detsamma gäller ju även om man åker kommunalt eller kör bil.
    Håller som bäst på att "pimpa" cykeln (bilder kommer på min blogg inom kort) så att lillkillen kan åka med mig där så när det blir dags för dagis så kan vi nog cykla så mycket som möjligt i alla fall, och då blir det ju dessutom bra träning (15 kg extra "last").
    Joggingvagn funkar nog bra också, och dagiset ligger på vägen till mitt jobb :)

    FYI så lägger jag till dig på min "bloggroll" lista eftersom jag tycker att du har en intressant och bra blogg. Hoppas det är OK!?

    SvaraRadera
  12. Känner igen det där. Har också sådana dagar! Och det behöver inte alls bero på att jag sovit dåligt under natten. Det är väldigt oförutsägbart... Lustigt!

    SvaraRadera
  13. Lena - Jag tycker jätte mycket om att springa på morgonen, men undviker tuffa pass då... men om man är mest högpresterande då borde man kanske tänka om!

    johan - Härlig inställning du har - allt är möjligt liksom! Och visst är det ok att du lägger mig i listan - det är bara kul! Lägger till dig med :)

    Malin - ja, ibland måste man väl bara få vara lite sömnig :)

    SvaraRadera