fredag 18 juni 2010

Fredagsfyra

Fredag och jag har drämt till med fyra träningspass. Eller, ja, med lite överdrift går det mesta och man kan kanske lura någon.


1) Fredagsmorgonen började med ett löppass till jobbet - äntligen! Jag passade på att ta en lite annan väg än vanligt, vilket gjorde att jag fick springa en bit på stig också. I ett inslag om Jonas Buud i Sverige Springer, talade han om den alternativa löpningen; alltså löpning på alternativa underlag både för att det såklart stärker olika muskler beroende på vilket underlag och terräng man springer på/i och för att det är skonsammare om man springer så mycket som t.ex. Jonas gör. Jag fastnade på något sätt för uttrycket"alternativ löpning". Ett skönt uttryck. Finns från och med nu i min vokabulär.

2) En regnskur på väg från lunchen gjorde att det fick bli en sprint i högklackat.Tidigare i veckan när jag var på Runners Store för att göra genomgång och analys av mina fötter (mer om det en annan gång), sa ortopedteknikern Jan att jag skulle gå i högklackat nu för att avlasta de inflammerade senorna i hälen. Att sprinten blev i högklackat var alltså ingen slump.

3) Nytt litet löppass, denna gång i strålande sol, med fullt pådrag av poliser i omgivningen, och övergångsställen knasigt avspärrade.

4) Styrka. När jag var första gången till naprapat-Stefan talade vi lite om styrketräning. Jag berättade att jag nog var lite dålig på detdär med styrka, men att jag försökte förbättra mig och köra åtminstone två styrkepass i veckan. Stefan undrade om jag inte ville bygga på mig för mycket muskler för att det skulle vara jobbigt att släpa på dem när man springer. Det hade jag inte riktigt tänkt på, utan jag fick svara som det var; att jag helt enkelt var för lat för att styrketräna mer. Att bära med sig ett kg extra muskler tror jag gör varken till eller från och förhoppningsvis gör de där musklerna någon nytta också. Hantlarna, Rysken och träningsmattan åkte fram när jag kom hem. (Att grejerna användes totalt 20 minuter behöver man ju inte berätta).

Frågor på det?