tisdag 29 juni 2010

Columbia Ravenous

Jag fick ett par terränglöparskor, för test från Columbia, modellen heter Ravenous, och jag har nu sprungit med dem en del, främst på stigar.


Jag har från tidigare inte några terrängskor i garderoben, dock ett par orienteringsskor från tiden när jag var aktiv orienterare. Automatiskt ville jag därför jämföra dessa skor med orienteringsskorna.

Första intrycket är att skorna är väldigt stabila, tom. lite klumpiga. Orienteringsskorna känns nästan som FiveFingers i förhållande till dessa. När man börjar springa får man dock känslan av att det faktiskt är en löparsko man har på sig. Skon är (enligt min mening) gjord för stigar, och inte för obanad terräng.

Jag har sprungit på olika underlag. På stigar är skon riktigt bra, och skon lämpar sig absolut bäst för denna typ av underlag; lite mjukt, men man ser var man sätter fötterna. Man får ett väldigt bra grepp då skon har en ordentlig sula, och en bra känsla, och en stabilitet som man inte får med en vanlig löparsko. Kommer man ut på en grusväg eller asfalt, är skon inte speciellt smickrande - då klampar den rejält. I obanad terräng känns skon inte heller optimal, då vill i alla fall jag ha en mera "nära" känsla till skogen med en tunnare sula, och kanske korta dubbar.

Skor överlag tycker jag är väldigt individuellt. Man måste hitta skor som passar en själv, och det är svårt att ge rekommendationer. Under kommande pass på stigar kommer Ravenous absolut att pryda mina fötter, och ifall backpass står på menyn kan de också passa, och även vintertid när det är slirigt. Värst vad jag blev sugen på skogslöpning nu...