onsdag 28 oktober 2009

Fortsätter reka #4

Efter att ha kollat in marathon sträckningarna i Chicago, Boston och London fortsätter jag nu rekandet på lite närmare håll. I morgon ska jag nämligen kolla in banan i Helsingfors - staden som fram till för tre år sedan var #1 på stad som jag trodde att jag skulle bo resten av mitt liv i.

Helsingfors marathon (eller Helsinki City Marathon) går i augusti varje år, och är ett lopp som jag ser ganska nära till hands att springa. Att banan går så gott som förbi det kvarter i Rödbergen - Eira området där vi bodde några år gör inte aptiten sämre. När jag tänker på marathon och Helsingfors är det dock inte Helsingfors maran jag tänker på, utan mer VM-maran under friidrotts VM i Helsingfors 2005. Så otur med vädret som det var under dessa tävlingar kan man inte förstå att det var. Under maran var det dock okej väder, och vi kollade med stort intresse in löparna. En del klagomål kom det från löparna att stor del av banan fick på gator med kullersten. Jag vet inte om detta gäller för banan på det årliga marathonet också, eller om dragningen var mycket annorlunda under VM.

Utkanten av Gräsviken en sommardag. Här var det lite bättre väder än under friidrotts-VM 2005

Med en lite pirrig känsla ska jag reka delar av banan i staden som nu är #2 på min "potentiella städer att bo i"-lista. Staden som är #1 har ju dessutom fått en ny bansträckning inför 2010; kanske borde man även reka banan här?

10 kommentarer:

  1. Åh härlig blogg du har!

    Är mycket imponerad, funderade själv på ultralöpning förr..kör hårt! :)

    SvaraRadera
  2. Aldrig varit i Helsingfors (vaken alltså, typiskt va), och blev himla sugen på löpturistande tills jag läste om kullerstenen. Måste kollas upp!

    SvaraRadera
  3. Du flänger och far och reser du, kul att du använder tiden till positiva saker utöver jobbet som jag antar du gör där också. :)

    SvaraRadera
  4. det är nog kullerstenar på det årliga marathonen också :), ingen lång sträcka men nog tillräcklig för att vara lite prövande.

    SvaraRadera
  5. Ja, det är helt klart läge att reka banan även i Sthlm nu! Får se om det kanske blir 1:a varvet idag...

    SvaraRadera
  6. kullersten är hemskt att springa på!

    SvaraRadera
  7. Oj oj, här har vi planer minsann! ;)
    Kul med entusiasm! Själv känner jag mig väldigt ur form vad gäller löpning just nu. Tråkigt!

    SvaraRadera
  8. Miranda - Tack! Och välkommen hit!

    mialena - Bäst att du håller dig vaken nästa gång :) - är ju hur fint som helst i H:fors.

    fartfylld - Hör o häpna - nu var det faktiskt inte jobb :) ; och blev en liten löptur i sightseeing syfte.

    Cecilia - Tack för den infon, och då gäller det nog att hålla tungan rätt i mun.

    Tobias - Ja absolut; måste också testa ett varv snart!

    julle - Ja verkligen. Och ännu värre de runda stenarna som vi också träffade på när vi sprang i H.fors. Men, det är ju som tur är inte kullersten hela vägen.

    Malin - Just ikväll känner jag mig riktigt ur form också... men hoppas på att entusiasmen snart är tillbaka.

    SvaraRadera
  9. Mmm, ska jag någon gång springa marathon så ska det vara i Sthlm, Hfors eller NYC.. :) Hfors är en fantastisk stad!

    SvaraRadera
  10. Lotta - Ja visst är Hfors trevligt. Och att marathonet ligger i augusti är ju ganska bra också!

    SvaraRadera