onsdag 7 oktober 2009

Träningsplan - Styrka

Jag känner mig ganska nöjd med mitt upplägg för intervaller. Idag fick jag in veckans första tempo-pass med backdrag. Jag sprang tre gånger i en längre backe, och tre kortare + att jag drog några korta spurter för att få benen att riktigt springa snabbt.


Dags att lägga hantlarna i mer strukturerad användning

Det andra som jag vill ändra på i träningen är styrkan. Jag har lite svårt att komma mig för att gå till gymmet, men ska nu försöka få in sessioner på ca. 30 min., 2 gånger i veckan. Jag tänkte främst göra denna träning hemma, eftersom jag främst använder egen kroppsvikt som tyngd, och med komplettering med hantlar och pilatesboll, borde jag få till ganska varierande och heltäckande träning. Tycker jag att det blir enformigt får jag lägga in något pass på gymmet också.

Själva passen som jag gör hemma består oftast en core-del, en del med hantelövningar, en del med rehabövningar som jag fick av naprapathen när jag hade min skada i baklåret, utfallssteg, och lite annat vad jag kommer på. När man väl är igång är det ganska lätt att hitta på övningar, och vips får man ihop 30 min. styrka. Går jag till gymmet, blir det förstås lite mer vikter, än bara den egna kroppsvikten.

Jag tänkte ta vara på mina resdagar för lite extra fokus på styrka som jag kan göra på hotellrummet. Redan idag får jag testa detta, och ska minsann få till lite träningsvärk från att gå omkring i korridorer och göra utfalls-steg.

13 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Ett annat tips för att få snabbhet är att läga in lite stegringslopp i den vanliga distansträningen. Typ 100 meter snabbt och lång vila ska absolut inte ha nån mjölksyra bara stressa dom snabba fibrerna

    SvaraRadera
  3. Glöm inte träna sätesmuskulaturen också. Det är viktigare än man tror.
    Har du tillgång till en iPhone så ladda ner iFitness appen. Där har du en massa övningar du kan göra utan ett gym och du har dom alltid med dig :)

    SvaraRadera
  4. Jag är lite sugen på börja träna med Kettleballs som verkar ge bra Core-styrka. Jag hittade denna länken när jag googlade lite:
    http://www.kettlebellcenter.com/se/grp/startpaket.php

    Kanske kan vara något för dig också?

    SvaraRadera
  5. Det kommer nog bli jättebra! Ha det så kul i London
    Ps: Ser framför mig dig görandes utfallsteg i hotellkorridorerna och tjocka engelsmännens miner när de möter dig på väg ut att ta en öl :)

    SvaraRadera
  6. Bra där!

    En kul och oerhört effektiv träning är att köra cirekfys hemma. Jag fick med mig en massa övningar från Portugal som man kan göra hemma med minimalt med utrustning. Dessa brukar jag köra typ 50sek vila 10 sek - byt övning osv. Jag brukar köra någonstans mellan 10 och 15 övningar sen kör jag två omgångar. Vips så har man 30 minuter supereffektiv träning!!

    Och rätt kul!

    SvaraRadera
  7. Baklänges utfallssteg är grymma. Om du inte har testat, så gör det. Och de ser om möjligt ännu roligare ut i en hotellkorridor...

    SvaraRadera
  8. Hm...enligt Daniels kommentar tidigare måste jag ju nu skaffa en iPhone...inte bra ;-)

    Mitt problem är just att jag inte kommer ihåg övningarna när jag ska göra dem, vilket gör att det blir väldigt olika varje gång.

    iPhone...hmmm

    SvaraRadera
  9. Gött! En idé kan ju vara att träffa en PT ett par lektioner för att få massa uppslag på träningsmoment som är riktigt effektiva som du kan göra hemma. En investering som definitivt kan löna sig! Min Lovisa är ju sjukgymnast också och bara bäst på den typen av träning!

    SvaraRadera
  10. bra idéer! som vanligt, inspirerande. och huga, vad sugen på sommar man blir när man ser bilder med solsken och shortsväder.

    SvaraRadera
  11. Vad duktig du är som tränar även om du är på arbetsresa!

    SvaraRadera
  12. På hotellrum och i hotellkorridorer kan man träna ganska bra. Sen brukar ju hotellen ha nån form av gym ( eller åtminstone träningsrum ) som man kan utnyttja!

    SvaraRadera
  13. Grrr... så har jag skrivit svar till er alla, och så försvinner kommentaren. Tack för alla tips o ideér!

    SvaraRadera