lördag 29 maj 2010

Resonemang

Först: Ett stort tack till alla som kommentarer; både de hejjande och de som innehåller en uns oro! Ni är värda guld - och ser till så att jag verkligen tänker efter hur/ vad jag tränar!


Som träningsbloggare blottar man sin träning ganska hejvillt. Jag skriver om långt ifrån alla pass på min blogg, eftersom en del, eller största delen av passen är ganska o-intressanta. Ganska få av läsarna vet hur jag egentligen tränar, inte för att det är någon hemlighet, utan för att det inte är prestation min blogg handlar om. Min blogg handlar mer om tankar kring träning/ löpning och speciella upplevelser, positiva som negativa.

Jag har vid många tillfällen förvånats över läsares inlevelse i bloggares träningsverksamhet. Han eller hon som skriver den och den bloggen tränar för lite av det, för mycket av det osv. Förstå-sig-på:are finns det gott om. Och förstå mig rätt nu - jag tycker det är en positiv sak. Under den senaste tidens skador har jag fått många goda råd, kontakter till kunniga experter osv. Mycket uppskattat.

Och input till ens träning är alltid bra, men eftersom en utomstående ganska sällan ser helheten, bör man själv filtrera - vad passar in på mig? Jag gissar t.ex. att många tycker att jag tränar allt för mycket mängd och allt för lite tempo (i en situation även utan skador). Och det kanske jag gör - om det är prestationen och förbättringen och snabbheten jag är ute efter. Och jag skriver verkligen inte om alla intervallpass i bloggen. Det kommer jag inte att göra i fortsättningen heller. Jag kanske tycker att det är mer intressant att dela med mig fighten med haren (en riktig hare alltså) jag hade i uppförsbacken än hur många backdrag det blev.

Jag vill påstå att någon förklaring på hur jag tänkte i förrgår gällande träningen inte behövs, men jag viker mig, blottar mig, och skriver hur jag tänkte:
Tisdag 7.5 km + 7.5 km med bra känsla och gåpauser för att känna efter ordentligt. Småkänningar i hälen, inte ont, men lite stelt - inte så konstigt efter en veckas vila från löpningen.
Onsdag totalvila från löpningen.
Torsdag morgon: 8 km lugn löpning till jobbet. Vila i närmare 10 timmar. Under den tiden tror jag faktiskt att det skulle ge sig till känna om morgonpasset skulle ge några eftergifter. Torsdag kväll: Löpning hem ca. 8 km, kort paus och upphämtning av sällskap och ytterligare ca. 7 km i relativt lugn takt. 15 km är inte ett speciellt långt pass i mina ögon

Igår kutades det också. Tempo minsann. Mer berättar jag inte. I helgen blir det vila. Då ska jag partaja med mina gamla gymnasiekompisar och käka rabarber.