fredag 14 maj 2010

Löppass i Central Park

Både igår och idag startade jag dagen med ett löppass i Central Park. Igår blev det främst kors och tvärsande på måfå längs mindre vägar, men idag hade jag lite mera tid så jag kunde ta ett lite längre pass. Tidigare har jag promenerat mycket i parken, och också sprungit en del under året vi bodde i USA, men Central Park är ändå inte riktigt "min" runda (ska skriva mer om övriga stället att springa i NYC senare).

Idag sprang jag in i parken vid sydöstra sidan, alltså 59:nde gatan och 5:te avenyn. Det är alltså där Apple storen ligger; och yep - jag var och klämde lite på en iPad :). Sprang längs de stora vägarna, först East Drive, via The Pond, de gröna parkområdena, baseball-fieldsen, upp runt The Reservoir (den stora pöl som jag gissar att de flesta som varit i Central Park kommer ihåg), upp ungefär vid 96:e gatan där jag beslöt att börja söka mig söderut igen; känner inte området norrut där så bra, och när man rör sig mot Harlem regionen känns det inte lika säkert. Längs vägen träffar man alltid på väldigt många joggare, cyklister, rollerblade-åkare, hundägare med hundar, ekorrar, kvittrande fåglar och diverse andra djur.

När jag sprungit en bit på West Drive, hade jag lust att springa på de lite mindre vägarna, och kryssade lite här och var tills jag lyckats tappa bort var jag var, och vilket håll som var söderut, och någon karta hade jag inte heller med mig, då jag tänkte att jag nog skulle hitta ganska bra i parken. Efter lite mera kryssande, och när jag trodde att jag så småningom skulle komma ut nära där jag sprang in, började jag ändå undermedvetet ana att jag faktiskt inte alls visste var jag var. Beslöt att springa ut till vägen jag såg, och det som jag trodde var södra delen av parken visade sig vara på gata 79. Ingen fara på taket där, utan jag sprang längs femte avenyn till södra spetsen, där jag äntligen hittade en bagels-gubbe.

Var ute i ca. 1.5 timme, och tog det ganska piano, stannade och fotade lite, blev fotad av ett gäng japaner som ville ha bild på en joggare i parken, och haltade sådär lagom. Jag tycker det är förvånande hur många som springer i parken så pass tidigt på morgonen; jag har gett mig ut precis efter kl 6 då jag tyckt att det blivit tillräckligt ljust och tillräckligt mycket liv och rörelse. Parken är verkligen en lunga i staden, och om man jämför med t.ex. Hyde Park i London, är Central Park alldeles speciellt; det är liksom mer än en park - spring där om ni är i NY!