torsdag 6 maj 2010

Nya vanor

En gång är ingen gång, två gånger en vana. Jag har alltså en ny vana. Min nya vana är gymmande. Jag har varit till gymmet två gånger denna vecka, och fått till ganska bra pass. I morse grinade jag något illa när jag skulle ta på mig jackan; tydligen hade bröstmusklerna fått sig en rejäl omgång igår. Det finns en överhängande risk att jag kommer att följa min nya vana även i morgon.

Jag har även några andra vanor jag gärna skulle skapa mig. Den ena är att ta trappor i stället för hissen, men det tvivlar jag på att kommer att hända. Jag är för lat för det helt enkelt. Vardagsmotion är inget för mig. Sorry.

En annan sak som jag gärna skulle få in i min vardag som vana är att ta en promenad före eller efter lunch. Idag blev det faktiskt en sådan tillsammans med Russin. Tack för det! Vi konstaterade för ett tag sen att vi faktiskt jobbar i byggnaderna bredvid varandra, och hade idag stämt träff, egentligen för en löptur, men det fick bli en skön promenad i stället. Ingen vana ännu eftersom detta ju var bara en gång, men jag tror att man skulle vara ännu piggare under dagen, om man bara tog en 10 minuters promenad.

En vana som jag istället försöker bryta är kaffedrickandet. Jag har alltid haft som vana att dricka kaffe på maten, något som kan hämma upptaget av järn. Nu är det slut på kaffe-på-maten, och jag håller mig faktiskt vaken i alla fall.

Vanan att springa sitter i ganska bra, och det behövs inte precis någon ansträngning för att hålla den. Transportpass både morgon och kväll idag; morgonpasset rätt okej faktiskt, kvällspasset sådär.

Har ni några vanor som ni försöker få in i vardagen, eller vänja er av med; stora som små?