måndag 17 maj 2010

En rullande plan

Som jag tidigare skrivit, har jag ju vissa attitydproblem då det gäller alternativträning; egentligen då det gäller all träning förutom löpning. Men jag har en plan för denhär veckan som jag misstänker att kommer att vara fullständigt fri från löpning. Jag ska göra denhär träningsveckan rolig, jag ska göra den effektiv, jag ska göra den alternativ och jag ska göra den tuff. Det vädret som är just nu gör det nästan kriminellt att inte vara utomhus, och jag tänker minsann ta vara på det. När veckan är slut ska rumpan vara mer härdad än den är nu, fräknarna på nosen flera, och löpsteget som jag tycker att brukar saboteras av cyklingen får bli som det blir; jag gör vad jag kan med att hålla kadensen uppe. Vem blir lyckligare av ett bra löpsteg när man ändå inte kan springa, och hellre cyklande löpsteg än en allt för dalande kondition; tankesättet för denna vecka alltså.

Idag har jag förutom cyklingen också kört ett pass på gymmet. Fokus på överkropp och bål eftersom de flesta benövningar kräver fungerande hälar, och jag vill inte belasta hälen i onödan, trots att knivslagsmålet i hälen nu lugnat ner sig något. Ytterliga några styrkepass har jag tänkt mig under veckans gång.

Imorgon har jag tänkt mig cykelintervaller. Känner jag mig lika finurlig då som jag gör nu, kanske jag kör Olga-style intervaller. Jisses, jag blir alldeles hoppig bara av att tänka på det.

Och en liten fråga: Vad ska jag tänka på som ovan cyklist? Vilka muskler ska jag komma ihåg att stretcha som jag inte stretchar som löpare?