torsdag 30 juli 2009

Som kåda

Sedan i lördags har jag haft träningssemester. På fem dagar är allt jag tränat, förutom den dagliga coren, två morgonturer på ca. 5 km vardera; den ena dock som tempo-pass. I övrigt har jag fokuserat på att umgås med nära och kära, vara ute i skärgården, se på när andra tävlar, spendera tid i föräldrarnas kök och samla på mig en massa positiv energi. Dieten som säger att man ska äta var tredje timme har fått en ny sida - äta var tredje timme ja, men två timmar i gången, vilket ger en timmes fritid mellan måltiderna.

Idag var det dock slut på första etappen av semestern, och vi återvände från vår trip i muminlandet. dags också att sparka igång benen, som kändes speciellt stela i morse när jag vaknade, och verkligen påminde mig om att jag inte stretchat på många dagar. Det fick bli favorit mil-rundan tillsammans med Trollet, i lagom fart; omkring 6 min tempo. Benen kändes sega som kåda, och flytet fanns sannerligen inte där. Men något annat hade jag inte förväntat mig heller - jag känner på mig att flytet kommer tillbaka fort som tusan; så brukar det ju vara efter ordentligt med vila. Tankar på Månkarbo har känts avlägsna, och det gör de fortfarande; vi får väl se om det ändrar sig.

Nu ska i alla fall kådan mjukas upp med stretch för att släppa benen fria för spring!

11 kommentarer:

  1. Skönt att bara koppla bort allt. Det behövs ibland. Träningen med, även om man älskar den! :) Hoppas milen kändes bra!

    SvaraRadera
  2. Låter som att du har haft en fin semester här i muminlandet. Träning i all ära, men ibland är det ju bara så skönt att fokusera på annat och koppla av. Tror att kroppen behöver och mår bra av totalvila i bland :)

    SvaraRadera
  3. Syrran bodde i Åbo ett par år för ett par år sedan, sedan dess har jag inte varit i Finland men så är det... Trist med sega ben men de mjukas nog upp snart ska du se!

    SvaraRadera
  4. Ja visst är det konstigt att kroppen liksom lägger av när man hållt upp ett tag. Hos mig känns det som att koordinering inte är med i matchen. Liksom ur fas.
    Men som du säger - det släpper illa kvickt. Det är kul att knacka rost!

    SvaraRadera
  5. Lite som jag då, mest nå snabb runda och inte så mkt träning just nu ... Härlig diet! Kanske inte i längden men ...

    SvaraRadera
  6. det där stretch är det någon slags övning eller ;-)
    Skojja bara, måste nog börja utföra lite sånt också då man börjar bli gammal och stel..
    Bra att ta lite semester även från träningen så kroppen får återhämta sig lite..

    SvaraRadera
  7. Bra att du semestrat lite också! Hoppas ni hade det fint! Vad är- eller händer i Månkabo?

    SvaraRadera
  8. Malin - ja det är viktigt att koppla bort totalt ibland. Kådan var med på milen, men snart ska det också släppa.

    Jenny - absolut! Och lite längsamt har jag redan tillbaka till Vasa :) .

    marathonjohan - yes, tror nog att benen snart är i fas.

    Andrej - aa, rost kanske det är. Jag som trodde det var kåda. Kanske en kombination.

    Cicci - och oj vad vi kommer att vara speedade efter detta latande!

    Piratfarsan - aha... så det är för att man är gammal som man måste stretcha för att inte bli stel? :)

    Liza - Det är Månkarbo marathon i morgon. Hjälp, i morgon - värst vad det dök upp snabbt!

    SvaraRadera
  9. Åhh!! jag har varit i Månkarbo!

    SvaraRadera
  10. Härligt, känslan av att både koppla av helt och sen när man kommer igång är helt ljuvliga!

    SvaraRadera
  11. Suzan - Nu har jag också varit där :)

    Mikaela - Ja visst! The best of the best liksom.

    SvaraRadera