lördag 25 april 2009

Sol, energi och distans (och sparläge)

Härmed lägger jag in en beställning på +15- +19 grader, lätt vind till Stockholm Marathon. Idag var det idealiskt väder!

Det verkar som om minilångpassen börjar vara standard för mig. Idag blev det inte heller något riktigt 25+ km långpass, eftersom jag sprungit mycket under veckan och ville spara på benen till resten av dagen, och för i morgon. Det blev ett distanspass på ca. 16 km i sol, med bra musik i öronen, benen pigga, huvudet piggt, energinivån på topp.

Det är verkligen stor skillnad när man hinner vakna ordentligt, äta frukost, dricka kaffe och riktigt komma igång, jämfört med när man sticker ut inom 10 min från det man vaknar. Segheten är liksom borta, medan man måste springa bort den annars. Men det är ju inte helg varje dag, så det är bara att gilla läget.

Dessa fick nöja sig med kortare pass än vanligt för att vara lördag. Men de har tjänat mig troget under veckan, och förhoppningsvis är de med imorgon också!

Imorgon blir det springdate med Anna, något jag ser väldigt mycket fram emot - ja, det är nästan lite spännande. Därför sparade jag lite på benen idag, hon verkar snabb så jag måste samla lite extra krafter :) .

6 kommentarer:

  1. Men jag är inte alls så snabb.

    SvaraRadera
  2. I alla fall springer du intervaller fort. Jag är mera seg än snabb :)

    SvaraRadera
  3. Springdate ..vad kul det låter :0)

    SvaraRadera
  4. "när man hinner vakna ordentligt, äta frukost, dricka kaffe och riktigt komma igång,"
    Med två småknattar vaknar man med ett skrik, kastar sig upp, försöker få i sig lite frukost medans man duckar för matrester som flyger genom köket samtidigt som man redan har taskiga reaktioner pga att man varit uppe 5 ggr på natten. Sa jag förresten att detta vanligen sker vid runt 5 tiden på morgonen.

    Optimal uppladdning kallas detta :-)

    SvaraRadera
  5. Ser ut som pigga ben det där! Och självklart tror jag att det kommer att vara perfekta förhållanden till Stockholm Marathon i år. För hade jag kunnat springa skulle det ha varit ca +30 som vanligt :)

    Anna och Snorkfröken: Ni måste hålla sams nu när ni ska på springdate ;)

    SvaraRadera
  6. Pain - Verkligen kul. Och man börjar ju vara lite rostig då det gäller att gå på date :)

    Piratfarsan - Men det är väl så ni pirater lever?

    Janne - Hoppas du har rätt där. Och jo, visst höll vi sams :)

    SvaraRadera