lördag 20 juni 2009

Utflykt

Idag har jag varit på utflykt - utanför comfort-zonen. Slängde lite spärrar åt sidan, och pressade mig lite mer än vanligt, och utanför det mys-tempo som jag trivs allt för bra i.

Efter en ordentlig sovmorgon (! jag brukar aldrig förstå mig på dethär med sovmorgon, men idag blev det faktiskt några extra timmar), drog jag iväg. Eftersom jag sprang 17 k igår, tyckte jag att ett kortare pass kunde vara lämpligt idag, men kände ändå inte för något vilo/ återhämtningspass, utan bestämde mig för att köra milrundan i ordentligt tempo. Hade på knästödet, och stretchade och småjoggade lite innan jag startade klockan. Farten kändes bra, roligt att dra på ordentligt faktiskt, knät kändes också bra och det kändes mer ok att springa fort när jag hade knästödet.

Första halvan gick på ca. 26 min, vilket betydde att jag låg väl i fas, och med andra halvan som är mer backig gissade jag att jag skulle landa på omkring 53 min. Pulsen låg ganska stabilt runt 160, ibland över, ibland under och det kändes inte speciellt ansträngande, men betydligt mera flås och tryck i benen än den vanliga farten, och definitivt utanför comfort-zonen. Sista uppförsbacken kändes lite tung, men kostade på mig en spurt, och klockade in på 51 minuter. Vet inte hur exakt 10 km det är, men på ett ungefär. Jag testade tiden på samma runda i februari också, och då gick det på 53 minuter, men då var det lite annat underlag. Om jag bara kommer ihåg, ska jag försöka få in motsvarande test lite oftare, kanske en gång per månad kunde vara lämpligt.

Kanske inte det klokaste att köra tempo nu innan 12 h och med ett knä som är lite si-sådär. Men vad fasen, vill jag springa fort måste jag väl få göra det!

14 kommentarer:

  1. Snorkfröken gör som Snorkfröken vill! Vill hon springa fort så ska hon göra det :D

    Kör på känsla - det brukar vara bäst!

    En vecka kvar - jag lääääängtar!

    SvaraRadera
  2. Mia - Ja, det brukar visst bli så :) . Jag också längtar; knasiga vi är!

    SvaraRadera
  3. 2 minuters förbättring, bra pinnat.. Kör du några intervallpass vanligtvis? jag har missat om du gör det, intervall som är så skönt :-)

    SvaraRadera
  4. Ruscher är ju bra innan långlopp sägs det, och inför ett 12h är ju en mil bara en pytteliten rusch :) Vill man så ska man tycker jag!

    SvaraRadera
  5. Härligt att få trycka på lite. Rasta kroppen. Jag är så jäkla nyfiken på din upplevelse av 12h löpning. Knasigt är rätta ordet men det är ändå att vara knasig på rätt sätt och vad är det för fel med att vara lite knasig:)

    SvaraRadera
  6. Härligt att det går framåt. Bra jobbat! :) När är det dags för 12 h loppet? Ganska snart?

    SvaraRadera
  7. Man får göra vad man vill, och du kommer ju ha 12 timmar på dig att springa kommande helg, det blir nog tillräckligt med långsamlöpning där kan jag tänka mig...

    SvaraRadera
  8. :0) Du är BRA inspiration du :0)

    SvaraRadera
  9. Piratfarsan - nu efter maran har jag faktiskt inte kört intervaller över huvudtaget då jag varit förkyld och haft promblem med knät, men innan det körde jag en del fartlek och längre intervaller. Fast bara knät återhämtat sig rigtigt ska jag försöka få igång intervallandet igen!

    mialena - ja, kanske man ska se 12 h som ett intervallpass :) .

    Anna - Att rasta kroppen och benen är rätta ordet! 12 h blir riktigt spännande.

    Malin - mindre än en vecka kvar nu! Huuu :)

    johan - under de 12 timmarna hinner man säkert med det ena och det andra!

    Pain - Tack! Roligt att du tycker det.

    SvaraRadera
  10. Härligt jobbat! Avis som fa....men det är skönt att läsa andras framgångar och glädje i löpningen, det gör en på bättre humör och kanske en liten tro på att jag är där snart själv.

    Kommer ner på tisdag :o)

    SvaraRadera
  11. Imponerande at köra i så bra tempo efter 17 k igår! Och du som klagar jämt på att du är långsam - pytt! ;o)

    SvaraRadera
  12. Helt klart ska man lyssna på vad kroppen vill. Och det finns säkert något som är bra med det innan långloppet också.

    Ska bli spännande att följa hur det går för dig på 12 h!

    SvaraRadera
  13. Skulle behöva göra en utflykt tillsammans med dig ser jag. Jag har komfortzon skriven i pannan.... Oh vad jag ser fram emot att få följa din 12 h! Jag vill också!

    SvaraRadera
  14. Maria - hoppas ni hade en bra midsommarhelg. Nu börjar det vara picnicväder så vi kan ta den!

    Magdalena - Tack :) . Har allt för ofta lite svårt att få tummen ur för att köra tempo bara.

    Janne - Allt som gör att man har roligt när man springer tror jag hjälper; och det kändes som om tempo var roligt i lördags!

    Marre - Ännu är det väl inte för sent? :)

    SvaraRadera