tisdag 23 juni 2009

Uppladdning och uppladdningslöpning

Det är alltså ultra-vecka på gång, och jag bör väl också fundera på uppladdning inför lördagen (ja, det blir mycket fokus på bara ultran i bloggen nu, men det är kanske inte så konstigt.) Jag har faktiskt inte funderat och analyserat uppladdningen desto mera ingående, utan tänkte köra med liknande uppladdning som inför mina marathon-lopp. Under dessa har energin i kroppen inte tagit slut, vilket jag ser som ett resultat av ok laddning, och för mycket mer än ett marathon tror jag inte att man kan ladda kroppen med energi, utan då är det energitillförsel under loppet som skall till. Att äta medan jag går/ mitt i pass har jag inte tränat desto mera på, förutom att jag testat med hot dogs, polar-brödsmackor, coca-cola osv. mitt i långpassen. Kroppen och magen har då tagit emot näringen bra, men det är ju helt en annan femma när vi snackar 12 h. Jag får helt enkelt se vad som händer under detta lopp, vara noggrann på att observera kroppens signaler, och använda huvudet så mycket det går (fast jag har förstått att man blir ganska knasig i skallen efter ett par timmar).

Att jag kör liknande uppladdning som inför marathon betyder då att jag håller igen lite på kolhydrater nu tisdag - onsdag, för att lägga till lite extra torsdag-fredag -(lördag). Jag tycker att det är lite svårt att förutspå vad jag kommer att vilja ha i form av energi under själva loppet; t.ex. på Vällingbymaran tyckte jag att energybaren som jag hade med var väldigt jobbig att tugga, och skulle hellre ha tagit typ gel, medan jag under Stockholmsmaran gladeligen tuggade i mig bitar av bars på Strandvägen, och hoppades att det skulle finnas mera sådana på resten av banan, då jag själv bara hade med gel. På 12 h behöver man ju dock en helt annan typ av energi; mer "riktiga" saker, som fyller på i magen också, och inte bara super-snabb energi. Jag antar dock att arrangörerna har på koll vad som önskas, och har ett visst utbud, och med komplettering av några egna geler och powerbars, ska energin förhoppningsvis fungera någorlunda.

Träningsmässigt bör jag då ligga lite lågt de kommande dagarna, trots springet i benen. Några fler 2-pass dagar blir det antagligen inte; däremot lite löpning för att hålla en bra cirkulation i benen, och lugn cykling till och från jobbet för att få lite cirkulation i hela mig, och lite tid i solen och friska luften.

Idag var det inplanerat ett löppass med KarinTri; och vad kunde vara mer passande - hon är ju erfaren på dethär med att vara uthållig efter 24 h ultralopp förra sommaren, IronMan, och Vasaloppet. Karin hade inplanerat ett långpass, medan jag nöjde mig med ett kortare pass. jag började med att jogga/promenera in från city till Kungsholmen för att möta upp Karin, och vi fortsatte därifrån. Vi knatade på i sommarvärmen, och jag fick några värdefulla tips inför helgen. Jag droppade av efter ca. 9 km, medan Karin fortsatte sitt långpass. Efter kvällens tränings- och ultrasnack kan jag knappt vänta på helgen!

14 kommentarer:

  1. Var ska du springa? Låter spännande, hoppas det går bra för dig!

    SvaraRadera
  2. det kommer finnas en massa matprylar där, och sportdryck såklart. men mycket i form av chips, godis etc. inte för att det ska vara gott utan mer i form av energi. när jag springer blir jag alltid sugen på mjölk. all sportdryck och annan energi blir så sött och konstigt i munnen, därav mjölken. tyvärr brukar de inte ha mjölk framme, så jag får kanske köpa med mig en liter...?
    vi ses på lör!

    /Sara
    www.traningsgladje.se

    SvaraRadera
  3. OJ då 12-timmars varianten det var som tusan!
    Lena sa att du skulle springa i Trollhättan, var det så?
    Vi är i Vänersborg den helgen och kommer och tittar i alla fall. Eventuellt kör jag 3 timmars varianten eftersom jag ändå skall träna den dagen och då kan jag ju lika gärna träna där ;-). 12h är dock något helt annat...
    Jag säger ha så kul! och vi ses.

    SvaraRadera
  4. Det handlar mer om energi du gör av med. Jag upplever marathon mer slitsamt och där behöver jag vara energifylld innan. När det gäller ultra så går det lite långsammare och det är lättare att fylla på energi under tiden. Eftersom det är en rundbana blir du aldrig stressad eller behöva känna dig tom. Du kan känna efter lätt och fylla på det som behövs. Jag håller med Sara om allt sött och sliskigt - att dricka en loka med smak var guld på Jättelångt, och att tugga i sig en fralla med lite salt ost. Jag fyllde på med gel och bars när huvudet surnade till... (jo-det händer även den gladaste...)

    Du behöver inte vara orolig - det är lättare att fylla på energi på ultra än på maran. Det du ska fokusera på nu är att fila fötterna, smörja in dem och klippa tånaglarna. Ta med extra strumpor och skor att byta med under loppet. :) Tjohoooo - snart lördag!

    SvaraRadera
  5. Å så spännande! Jag skulle också vilja testa nått sånt helt crazy någon gång!!! Lycka till med uppladdningen nu sista dagarna! Det kommer att gå kalas!

    SvaraRadera
  6. Ultra låter mycket kul. Hur långt tror du att du kommer på de 12 h?

    SvaraRadera
  7. Verkligt strongt av dig att springa i 12 h. Låter helt ofattbart för mig, men känslan efteråt kommer säkert att vara fantastisk. Lycka till!

    SvaraRadera
  8. Spännande att se hur kroppen reagerar och svarar på en ultra. Låter som att du är väl förberedd och kommer att fixa detta bra!

    Trodde aldrig att jag skulle säga detta:
    Men jag skulle vilja vara med er och testa gränserna på lördag.

    SvaraRadera
  9. Jag tycker också att det är svårt att äta bars & annat sött under tiden jag springer. Föredrar att inta så mycket energi som möjligt genom vätskan. Men sportdryck blir ju väldigt starkt för magen i längden. Coca cola är ju snabb energi. Kanske skulle fungera med någon frukt- eller bärsoppa. Jag är grymt inponerad av dig. Det krävs en riktigt vinnarskalle för att ställa upp på något sådant! Önskar dig ett stort lycka till, både med uppladdning och själva loppet.

    SvaraRadera
  10. Cicci - det är Trollhättan 12h natten mellan lördag o söndag.

    Puma - Tack för tipsen och infon! Och yes, vi ses på lördag!

    Tröskelkungen - yep, Trollhättan är det. Vet inte riktigt när starten för 3 h är... om vi kommer att springa på samma gång?

    Mia - Thanx - nu är jag luuugn som en filbunke :) .

    Anna (orka mera) - tack för de positiva orden!

    vidujag - ja, det är svårt att veta... men jag hoppas på 7 mil + i alla fall. Men främsta målet är att klara ultragränsen; alltså längre än marathon.

    Jenny - hehe, inte så säker på att det känns bra efteråt; kroppen kan säkert kännas lite mör då, och huvudet slutar antagligen fungera på vägen.

    Janne - ännu finns det startutrymme! :) Förberedd och förberedd, tja, nja, vet inte riktigt vad som väntar, men spännande blir det!

    Malin - tror också att magen vill ha annat än flytande, annars får man nog ont i magen. Någon vinnarskalle vet jag inte om jag har - men kanske en tjurskalle :)

    SvaraRadera
  11. Lycka till på lördag! Hur det än går så är det en helt ny erfarenhet, värd att testa. Vi är inte "online" till helgen pga semester!

    SvaraRadera
  12. Spännande! Lycka till med maten och allt, verkar inte helt enkelt.

    SvaraRadera
  13. Wow! Vad häftigt att ha ett sån utmaning framför sig! Roligt att läsa om vad du har för dig nu. Jättemycket lycka till!!
    /Nina

    SvaraRadera
  14. Magdalena - Tack. Och ha en skön semester!

    mialena - Jag tror jag ska göra som dom andra gör :)

    Nina - kul att du tittade in! Och så fina dina smycken är!

    SvaraRadera