måndag 8 juni 2009

Anmäld till Trollhättan 12 h

Skrev i förrgår att jag ju inte kunde sitta och anmäla mig till nya lopp varje dag bara för att jag inte kunde träna på grund av förkylningen. Jo, men serru det kan jag tydligen. Trollhättan har jag iofs. haft i tankarna ett bra tag, och det är ju på kommande ganska snart, så anmälan började vara på tiden. Må jag nu inte få fler förkylningar - då kommer jag att boka in tävlingar varje helg; jag som tycker bättre om att bara träna än att tävla.

Detta blir alltså mitt första ultra lopp. Inför ultradebuten gäller det nu att läsa på ordentligt gällande upplägg, laddning, förberedelser osv. Jag tänker inte ta loppet som något allvarligt, utan mer som en testa-på, jag-är-galen grej. Klarar jag mer än marathondistansen är jag nöjd. Det jag vill komma åt med denna debut är främst känslan för vad ultra är, känna på communityn, och hur seg jag egentligen är. 6 h skulle säkert ha varit alldeles tillräckligt för mig, men då jag tyckte att det skulle vara ganska nära marathon, valde jag ändå att anmäla mig till 12 h.

Nu vill jag ha tips på hur man förbereder sig för ett ultralopp, både mentalt, fysiskt, mental uppladdning och gällande prylar; vad bör man ha med sig. Egna erfarenheter smäller ju alltid högst, men är tacksam även för länkar där jag kan suga in information.

Och tränat har jag dessutom gjort, om än i mycket lugnt tempo, med inslag av promenerande i uppförsbackarna; i går söndag en testa-på-jogg på ca. 6 km, och idag t-o-f jobbet; 2*7.5 km. Ge mig bara några dagar till, så är jag redo för både intervaller och långpass. Förnuftigare än vanligt måste jag dock anse mig vara; har verkligen vilat ordentligt.

14 kommentarer:

  1. Trollhättan, vilka minnen det väcker, det är ju min gamla uppväxtstad. Har inga tips dock om ultralopp då jag segnar ihop som en urdragen disktrasa efter 2 mil :-)

    SvaraRadera
  2. Oj, vilken utmaning!!!! Lycka till med uppladdning, bade mentalt och fysiskt!

    SvaraRadera
  3. Låter som en riktig utmaning! Kul! :)
    Jag blir jätte glad av att andra peppar mig till anmäla mig till nya lopp. Det är ju av välvilja! Men precis som du säger så blir det lätt så att något annat måste offras när man väljer att lägga så mycket tid på träningen. Så det känns som ett klokt beslut att just nu bara fortsätta att upprätthålla formen och längta till nästa års Göteborgsvarv och Stockholm marathon. Tack för dina ord! :)

    SvaraRadera
  4. Låter grymt häftigt!

    Och att du slår till med utmaningen på 12 h. Nästan säker på att jag också kommer att vara lika "dum" någon gång. Fast jag sagt att maran är gränsen för mig. Men gränser ska ju tänjas... Spännande!!!

    Och jag som anmälde mig till ett millopp... Fnys! ;)

    SvaraRadera
  5. Wow! Nån gång ska jag oxå prova på nåt lååångt, men det lär inte bli under detta året.
    Jag är impad! :D

    SvaraRadera
  6. Å så roligt! Hade också velat! Men i nuläget känns löpning oändligt långt borta :(

    SvaraRadera
  7. Coolt. Kan som du redan vet inget om ultra - men hejar glatt på dig, din galning.

    SvaraRadera
  8. Modigt att anmäla dig till 12h direkt! jag funderar på det, men fegar nog med 6h första gången :)

    SvaraRadera
  9. Du är ju helt klart på min lista över knasiga människor som jag tycker väldigt mycket om:)) Jag beundrar ditt mod och din galenhet. Gud vad kul. Jag ska hålla allt som går att hålla. Du kommer klara loppet med galans.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Kul, då kanske vi ses där även om min utmaning "bara" är 6H för den här gången. Har ungefär samma mål som du, mer är mara.
    Det enda tips jag fått hittills är att ta det ganska lugnt redan från start. Att kanske springa några varv, sedan gå en stund, springa några varv, gå en stund o.s.v. och inte köra på för att gå när man inte orkar springa mer. Om det är rätt sätt för alla vet jag ju inte, men det låter ju inte helt tokigt.

    SvaraRadera
  11. Va kul :) Pannben har du ju så det där kommer du klara hur fint som helst och tufft att starta med ett 12h på en gång. Lycka till med förberedelserna och nu kommer du garanterat ha något att blogga om ;)

    SvaraRadera
  12. underbara du! Du kan ju springa en mara och sedan promenera tills du känner dig nöjd.

    Att springa ultra är som att föda barn: Lätt som en plätt om man ignorerar att det känns lite. Jag har följande upplägg: IGNORERA och gå på känsla. Dela upp loppet i olika distanser, varv och tider. Jag är där och hjälper dig på traven!

    Det kommer bli så grejtans kul!

    SvaraRadera
  13. Piratfarsan - aha, en riktig genuin Trollhättanian! :)

    Marre - tack tack, all pepp behövs!

    Malin - tror du agerar klokt där! (Hum... säger jag som absolut inte är klok).

    Janne - hm... blir man månne klokare med åren?

    pyret - skoj!

    Anna (orka mera) - bäst att låta knäet vila. Du har ju en kanon mara-tid att försvara nästa år!

    Andrej - som sagt, all pepp behövs. Tack!

    Sus - ja, ska bli riktigt spännande faktiskt.

    Anreá - och 6 h skulle nog ha räckt bra för mig också... men galen som man är...

    Anna - Tack! Ska dra in alla positiva vibbar jag får härifrån; lär behövas!

    johan - vi får köra lite blogg-uppladdning tillsammans!

    ultra - ja, i alla fall kommer pannbenet att testas ordentligt!

    Mia - låter klokt! Nu har jag ju inte förr så himla många barn, men förstår poängen. Härligt att ha dig som hjälp! Kommer att konsultera dig framöver, var så säker :)

    SvaraRadera