torsdag 1 juli 2010

Ortopediska Fotbäddar

I tisdags fick jag hämta ut mina ortopediskt anpassade fotbäddar från Janne som har J Fot Teknik och håller till på Runners Store. Nämnde tidigare att jag gjort en genomgång av mina fötter, då jag tillsammans med min naprapat kommit fram till att mina platta fötter och nedsjunkna fotvalv, i synnerhet på vänster fot, kan vara orsaken till problemen jag haft med först snedvridningen i höften, hälproblemen, och knäkänningarna.

Då Janne gjorde genomgången av fötterna och höften, konstaterade han att mitt vänster ben var rätt mycket kortare än det högra (de flesta har olika långa ben, men för mig är det ganska stor skillnad). Fotvalvet är också väldigt nersjunket, och det har gjort att t.ex. knä belastas fel, och plantarsenan belastas, som kan orsaka hälsporre om man inte tar hand om problemen. Fettkuddarna under mina fötter var också medtagna.

De ortopediska fotbäddarna är gjorda enligt den avscanning som gjordes av mina fossingar. Jag har fotbäddar för båda fötterna, men den vänstra är mer specialgjord. Inlägget har ett stöd under hålfoten, och för att kompensera för skillnaden i benlängd är vänstra fotbädden lite tjockare. Under foten är det en ganska stor upphöjning som avlastar.

Det tar en tid innan man vänjer sig vid fotbäddarna, och det känns nästan som om jag hade en golfboll under vardera fot, men jag har ändå kunnat springa med bäddarna största delen av de pass jag sprungit denna vecka; en liten blåsa under ena foten, men det är väntat.

När jag sprang på band på Runners Store och Janne filmade steget med och utan bäddarna, syntes en väldigt stor skillnad. Med bäddarna i skorna var vinklingen i foten helt annorlunda än utan; mycket rakare och mera korrekt; det gjorde nästan ont att se på filmningen av steget utan bäddarna. Likadant med knäna; när jag sprang utan fotbäddarna tog knäna nästan ihop, och med bäddarna var knäföringen betydligt bättre.

Även om det inte är säkert att alla skadeproblem kan lösas med fotbäddarna, kan jag förhoppningsvis få bukt med en del, och det känns bra att ha gjort en ordentlig genomgång av proffs. Det blir säkert mer snack om fotbäddarna senare när jag använt dem mer.

Foto: Privat. Vänster fotbädd tillverkad enligt foten och slipade och anpassade för mina skor.