torsdag 22 juli 2010

Fotbäddarna

Jag har nu haft mina ortopediska fotbäddar i en månad och tänkte berätta hur jag tycker att de varit. Orsaken till att jag skaffade fotbäddarna var främst att fotvalvet på vänster fot är nersjunket och det vänstra benet är signifikant kortare än det högra. Dessa saker kan vara en orsak till skadorna jag har haft under vintern och våren

Först när jag började använda fotbäddarna hade jag lite otur med ett skavsår som blev infekterat under högra foten som jag fick av inlägget, men infektionen i sig var ju inte inläggets fel; det orsakade bara ett "vanligt" skavsår som i vanliga fall brukar läka på några dagar. Det är väldigt vanligt att man får skavsår när inläggen är nya och de behöver ofta slipas till lite av tillverkaren. Det här var alltså på den högra foten, som har ett fotvalv som är i bättre skick, och därför har jag i den högra skon använt en vanlig sula tills vidare.


I den vänstra skon har jag dock konstant haft fotbädden, med undantaget av några få pass. Jag tyckte att foten redan från början trivdes ganska bra med inläggen, även om det i början kändes som om jag hade haft en golfboll under foten. Jag vet inte om det är inbillning eller sanning, men jag tycker att foten känns betydligt stabilare vid isättningen, och det känns som att jag lyckas hålla knäna rakare när jag springer, och att de inte vrids inåt.

Fotbäddarna är något skarpare än vanliga sulor, men detta är inget som besvärat mig. Faktiskt har jag inte ens tänkt på det när jag springer. Vissa säger att löpkänslan försvinner lite med inlägg men jag måste nog säga att det känns bättre med inlägg; denna känsla har antagligen att göra med att jag vet att jag är plattfotad, och om jag springer utan inlägg tänker jag på hur mycket foten vinklas inåt.

Såhär långt är jag alltså nöjd med inläggen. Det jag dock bör göra är att ta mig till Runners Store för att slipa till inläggen något, för nu är de inte helt 100 för övriga skor än det par (DS-Trainer) som de anpassades till, men jag tror att det ska vara ganska lättåtgärdat. Och det är faktiskt länge sen jag shoppat löparskor... man kanske kunde spana in några på samma gång?

Och nu måste jag faktiskt ta och köra lite magövningar - kollade precis Mårtens blogg, och man känner sig något i lä.