fredag 9 juli 2010

Förebyggande träning

Att löpare ofta är skadade är inget nytt. Man är väldigt beroende av sina ben, knän, fötter, och kroppen som helhet behöver fungera för att det inte ska uppkomma problem. När jag för en tid sedan träffade Jonna, och vi pratade om diverse skador, tog hon fram påståendet: Det handlar som löpare inte om OM man blir skadad, det handlar om NÄR. Och tyvärr känns det som om hon har väldigt rätt där.


Under mina skadeperioder har jag funderat på förebyggande träning och förbannat mig själv för att jag inte gjort det och det. När jag för 1.5 år sedan hade en skada i baklåret, fick jag ett bra rehabprogram från naprapaten, och övningar från det har jag fortsatt att göra efter det, eftersom skadan antagligen uppkom på grund av svagheter.

När jag nu i vinter fick ny skada var jag lite bitter på mig själv för att jag inte tränat tillräckligt med benstyrka (vilket sedan inte visat sig vara det största problemet för uppkomsten; det var snedvridningen i höften och felbelastningen av det), men man vill ju gärna ändå klura ut: Vad kunde jag ha gjort för att förhindra detta, och vad kan jag göra för att förebygga för framtiden.

Det är kanske inte så konstigt att när jag fick problem med hälarna under våren, var jag ganska ilsken på mig själv för att jag inte gjort tåhävningar. Hur kan man som löpare ignorera sådana övningar? Puckat.

Förutom att se till att stretcha, träna bålen, vila ordentligt, äta bra för att återhämta sig bra, bör man träna förebyggande. Det är lite tråkigt att det liksom blir till rehabträning innan man kommer igång.

Jag tänkte därför samla ihop övningar och tips för hur man kan träna förebyggande och sammanställer sedan tipsen i ett blogginlägg. Dela gärna med er av era tips. Bästa löpskolningsövningarna, bästa övningarna på gymmet, praktiska övningar att göra ute, inne på vardagsrumsgolvet, smygövningar att göra under arbetsdagen och övningar som är ett absolut måste för löpare. Tackar för tipsen på förhand!