måndag 26 juli 2010

Spänn av för f-n




hörde jag en röst som ropade högt. Orden var inte riktade till mig (tror jag) där jag stod bland vinbärsbuskarna, utan till en kråka som kraxade högljutt. Det är inte alltid det lättaste att ta det lugnt när man har möjlighet till det. Jag har varit extremt dålig på att göra ingenting tidigare, men senaste åren har jag förbättrat mig enormt gällande detta. Jag kan faktiskt "slösa" bort en hel dag utan att få dåligt samvete, det har jag inte kunnat tidigare. Eller känn på denhär - att ha dåligt samvete om man lägger en timme på att träna när man egentligen borde göra något "vettigt".

Ändå får jag lätt en onyttighetskänsla. Alltså inte onyttig som att dricka öl och käka chips, utan onyttig i sammanhanget att jag inte gör något produktivt för världen liksom. De gånger jag kommer på mig själv att tänka så ska jag i stället tänka: Spänn av för f-n. Passar lika bra för kråkor som för löpare.

När man spänner av kan man bl.a. syssla med följande:


Foto: Privat. Baka bullar. Har någon sett en mer medgörlig och snygg deg? Inte så ofta det bakas bullar i detta hushåll trots att det är en av mina favoritsysselsättningar. Men någon måste ju äta upp bullarna också.
Foto: Privat. Man skulle nästan kunna tro att jag sommarjobbat på bageri. Ja men visst ja, det har jag ju. Att det var sådär en 7-8 år sedan och att min uppgift var att göra kontorsarbete är ju en parentes.

Ja, och just det, dethär är ju trots allt en löparblogg. Var på långpass på förmiddagen.20 km all pleasure asfalttugg. Medelpuls på 132 och tempo 6.10. Spänner av för fullt.