måndag 19 juli 2010

Glömmer


Är det inte lustigt hur man ibland kan koppla bort vissa, väldigt viktiga komponenter? Såhär i semestertider kanske man gärna vill koppla bort alla tankar på jobb ett tag, det kan vara svårt, och alla har kanske inte möjligheten att fullständigt koppla bort, men till en del. De första dagarna av ledigheten går man med mobilen tillgänglig, mailen tillgänglig, och tror att arbetsplatsen inte klarar sig utan mig. Nu har jag ju inte semester ännu, men med några dagar kvar till det att jag loggar ut, ser jag inte ännu scenariot att jag kommer att vara fullständigt utloggad, men det kanske kommer.

Varför jag började fundera över dessa saker var egentligen mina tankar på löpning de senaste dagarna. Två dagar vila, och inte ens en tanke på att jag skulle vara sugen på att springa. Efter några dagars vila brukar jag i allmänhet börja klättra på väggarna, men nu har jag inte ägnat träning en tanke. I morse kopplade jag på skallen igen, och då kändes det plötsligt som om jag inte tränat på en evighet. Kände efter lite - har jag inte en liten känsla av abstinens efter träning? Inte det minsta faktiskt. Jag kunde lätt ha vilat några veckor till. För ja, det kändes som om jag hade vilat i veckor, trots att det var två dagar, och trots att jag faktiskt hade en 8-mila vecka förra veckan. Minne är tydligen en färskvara, eller så lyckades jag under helgen koppla bort totalt.

Kondition är däremot säkerligen en färskvara, och det hade inte precis hänt något med den under vilan; ja, så färskvara är den väl ändå inte. I morse sprang benen precis som jag ville; fräscha, pigga och när de fick smak för att springa visste de liksom vad de skulle göra (och med hjälp från styrbryggan var de till och med tvungna att pressa på något; mer om det i morgon).

Kan inte sluta förundra mig över hur man kan glömma att det är så rätt att springa. När allt känns bra faller allt liksom på plats. Hur kan man glömma? Är det samma minne man använder de sista kilometrarna på ett marathon eller ultra då man redan 20 minuter efter målgång knappt kan vänta på att få starta nästa lopp?