onsdag 23 februari 2011

Tips från Sibirien

Eller från ett underbart vackert, vintergnistrande Stockholm. Det är hur man tar det, och hur man är utrustad.
Idag tyckte de flesta tydligen att det var omänskligt kallt. Efter att jag hört så många säga det var jag nästan tvungen att också säga att det var freeezing för att inte verka fullständigt allierad med Hulken. Tyckte inte att jag varit varken skogstokig eller stentuff för att jag sprungit till jobbet i morse. I stället hade jag faktiskt njutit av det vackra. Sällan är väl Stockholm så vackert som i soluppgång, en klar, krispig dag. Att dessutom få uppleva det springandes förstärker det hela.
Tänkte dela med mig mina knep för att inte frysa ihjäl på löppasset: På morgonen när jag vaknar är jag alltid genomvarm, och dricker ofta en kopp kaffe vilket gör att jag blir ännu varmare. Kläderna som jag drar på är varma vilket gör att man är mjuk i hela kroppen när man ger sig ut.
Ett tips är att hänga understället på elementet eller handdukstorken så att de verkligen är varma. Förutom underställ hade jag idag tights + ett par vindtäta byxor, dubbla sockor, en lager två tröja, halsduk, stor buff med fleece på insidan, en vanlig springjacka + en tunn jacka. Första gången i år som jag har dubbla jackor; idag när det var -17 var det perfekt. Tjocka, vindtäta handskar på och jag var ready to rock. (I så sträng kyla som det är nu springer jag dock väldigt lugnt för att inte stressa luftrören.)
Största problemet var att det fastnade så mycket frost i ögonfransarna att jag hade svårt att se ut.
Köldhanteringen när jag springer känner jag att jag behärskar någorlunda. Det betyder ju inte att jag inte hade svinkallt när jag tog mig hem genom att åka t-bana eftersom jag hade lite ärenden på vägen. Burr... undrar fortfarande hur man gör för att klä sig varmt i normala kläder.

Foto: Privat. Något gör att detta känns lite avlägset. Men hur kul är det egentligen om det är så torrt att gräset kolar vippen?