söndag 20 februari 2011

Mål 2011

Dethär inlägget, eller i alla fall delar av det har varit liggande som utkast ett tag. Jag har inte riktigt haft lust att publicera det. Det är nämligen inte riktigt jag till fullo. Trots att jag (och nu får alla målfokuserade läsare hicka) inte tränar prestationsinriktat mot mål, finns det en del mål jag har sikte på när det kommer till löpning. Har tidigare skrivit att jag i runda slängar till 80% är lustlöpare och till 20% tänker prestation/ mål. För det mesta drivs jag av 80% lustlöparkänslan som har stort fokus på att hållas skadefri, men ibland kan jag tagga till och faktiskt tänka prestation, känna ett tävlingssug. Nu tänkte jag ändå ta upp de där 20%:en.
Mina prestationsmål för 2011 är ganska enkla. Jag har tre målpunkter varav jag ska försöka plocka två:
1. Marathon sub 3.45. Vilket marathon jag tänker satsa på är ännu oklart, men det kommer inte att bli Stockholm marathon (som jag dock planerar att springa).
2. 100 km. Jag har sprungit 83 km på nattultra. Jag tror att jag har kapaciteten att ta mig två mil till. Är dock osäker på om jag vill riskera att många veckors träning slås ut till följd (för en del är 10 mil inte någon big deal - det är det för mig).
3. Halvmarathon sub 1.43. Innebär en förbättring med 2 minuter. Idag har jag inte kapaciteten att springa så fort, men med mera snabbhetsträning under våren/ sommaren känns det görbart. Barriären för detta mål sitter långt i skallen. 
Punkt 1 ska jag nog på allvar försöka mig på. Gällande de andra två kommer jag att välja en som jag kör på. Resonerar att det för mig inte riktigt funkar att både satsa på en bra halvmara tid och att genomföra ultran.
Såja, nu återgår jag till mina 80% igen och tänker i termer av lallande igen. Känner jag att de 20%s målen känns roligare någon dag ska jag tänka på dem.