fredag 18 februari 2011

Näe - vilar (+hälsobars)

I morse när jag vaknade kände jag ett infall: "näe, idag tänker jag inte springa till jobbet". Packade istället springkläderna i väskan för att kunna springa hem, och tog t-banan på morgonen. Ända fram till eftermiddagen var jag fast besluten att jag skulle springa hem, men sen kom "näe" tanken flygande igen. Funderade ett tag att jag skulle ta ett gympass, men hade inte heller lust med det.
Kroppen känns lite matt och jag är rädd att det kan vara någon förkylning på gång. Eller så är jag lite sliten efter veckan som varit och som innehållit mycket träning. Idag fick det alltså bli proaktiv vila.
Likadan som när man känner att man har en sådan fysisk kapacitet, att man efter en tung dag kan springa en mil utan att behöva anstränga sig desto mer, tycker jag att det känns bra att tillåta sig en vilodag trots att man inte tänkt sig det från början. Att ta t-banan hem visade sig dessutom vara ett lyckat drag eftersom jag där fick en trevlig pratstund med Madde som är i stan. T.o.m. så trevligt att jag funderar på att börja åka t-bana oftare.

Kan inte låta bli att vara lite sarkastisk såhär på fredag, och dieter och kost väcker ju alltid intresse. Såg på Dessis blog en blänkare för nyhetsinslag med rubriken "Mycket socker i hälsobars"No shit Sherlock. Håller med Dessi i det hon skriver. När jag inför något lopp skulle köpa energibars att ha med jämförde jag innehållet i en vanlig "snabb-energi" bar med en "diet" bar. Innehållet var väldigt lika kalorimässigt och i andel kolhydrat/ protein/ fett (ok, typ av kolhydrater var säkert inte samma men ändå). Undrar om de som går på en lågkalori diet med t.ex. bars vet att jag som löpare har med mig en likadan bar för att få snabb energi på ett marathon.


Foto: Privat. Och nu blev jag hungrig... en bild från förra fredagens kvällsmat när jag befann mig på spa