torsdag 18 december 2008

Glöggmys alldeles ensam

Eftersom trollet är och dricker glögg med tomten, med efterfäljande julmiddag med jobbet, får jag mysa med varm glögg och pepparkakor ensam hemma. Passar bra det med.



Blev en till cykeltur på 37 min nu på kvällen, och ännu ska det bli lite rehab-övningar för baklåret. Gillar ju mer att köra på för full hals, köra intervaller, backdrag osv. men det funkar inte riktigt nu, utan det blir mer lågintensiv träning. Ett dröm-träningsprogram som jag hoppas att jag ska kunna köra igen i januari är det som jag stötte på i Runners world, och som jag skrev ett inlägg om på funbeat. Klipper in det här:

"Läste senaste numret av Runner's World, och stötte på ett träningsupplägg, eller en modell för hur en träningsvecka kan se ut för Alexandra Svensson (ung, lovande marathonlöpare som i år vann Växjö Maraton på 2.50):

Måndag: Distanslöpning 15 km
Tisdag: Stegintervaller 45 min + uppvärmining o nerjogg
Onsdag: Snabbdistans 10 km
Torsdag: Fartlek 15 km
Fredag: Styrka 1 timme + backintervaller
Lördag: Vila
Söndag: Distanslöpning 25 km

Vet inte om detta är en lugn eller hård vecka, men skulle väl gissa att det är en medelvecka. Tycker inte att det är oöverkommligt tufft, så jag tänkte försöka ha detta program som inspiration och utgångspunkt, men korta ner lite överallt + att jag hellre kör två kortare styrkepass/ vecka. Är ju på en lite annan nivå än Alexandra, och ser inte träningen så allvarligt heller, och har jag inte lust att följa programmet, gör jag i stället något jag tycker är roligare. Vet inte med denhär tjejen, men jag jobbar i snitt kanske 50 timmar, och alltid har man inte lust med ett långpass efter 10 timmar på jobb.

Fler vilodagar blir det också de veckor jag är på jobb-resor, då jag alltid brukar vila (svårt att hinna klämma i träning+ att jag tror att kroppen behöver vila, speciellt om jag reser över tidszoner). Tänkte också flippa om dagarna, så att jag plockar de olika passen enligt egen lust, väder, etc. Dessutom tycker jag att det verkar lite "jobbigt" med distanslöpning både söndag och måndag.

Orsaken till att jag vill ha något slags program är att jag vill få in mer kvalitet i träningen. Annars blir det löpning i väldigt ensidigt tempo.

Blir en liten "test" av detta program kommande vecka, men drar bort 3-4km längdmässigt från varje pass. Det längsta passet blir antagligen på lördag, styrka på måndag + en dag till, och annars försöker jag få in de övriga passen där jag tycker. Redan de två påföljande veckorna blir det lite knepigt eftersom jag har resor + en konferens inbokade, och då blir det extra vila."

Detta program är alltså bara i dröm-stadiet ännu, men bara mitt sega ben blir bra igen... som jag nu har väntat på i ca 7 veckor, och ännu är det inte alls bra, men sen minsann.

Var tvungen att ta ett foto av renarna på koppen och fatet, mina favoriter för julen. Köpte dem på Sia för något år sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar