lördag 20 augusti 2011

Rysk stavgång

Nu kommer jag kanske att klassas som tönt, men det struntar jag faktiskt i. Såhär är det: Jag har funderat på att skaffa mig nya stavgångsstavar. Tror mina axlar skulle må bra av det och att gå stavgång är verkligen effektivt; märk väl att stavarna inte ska användas som balanskäppar, utan man ska verkligen ta i. För några år sedan åkte jag ett långlopp på längdskidor och majoriteten av träningen var stavlöpning; eller rysk stavgång som vi kallade det när jag var aktiv längdskidåkare. Nu har jag inga tankar på längdåkningslopp, men allvarliga tankar på stavlöpning; egentligen stavgång också men jag vet att jag är för otålig för sådant, och tycker att det går för långsamt.
Eftersom 80% av min träning består av transportlöpning (snorkkande) skulle idealet vara att springa en del av den sträckan med stavar. Dock den del av sträckan som inte är allt för crowded och där det inte är asfalt. Ungefär halvvägs skulle jag således behöva kunna fälla ihop stavarna smidigt och lätt kunna springa med dem diskret i händerna (någon gräns får det ju vara på töntigheten). Det finns visst ihopfällbara stavar - någon som har tips på hurudana jag ska satsa på? Viktigt att de håller bra, och framför allt att de är smidiga att fälla upp, fälla ihop och transportera.
Rysk stavgång låter dessutom hur tufft som helst.

Foto lånat från stavgang.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar