lördag 13 augusti 2011

Ladda


Jag är inte mycket för dethär att ladda inför lopp. Av flera anledningar. Först och främst tror jag att man lätt kan göra mer skada än nytta (då det gäller t.ex. carbloading), och för det andra är det urbota tråkigt (då det gäller träningsvila).

Idag har jag tankarna på Midnattsloppet. En mil. Under en timmes ansträngning. Dock rätt tuff ansträngning, och med en puls som för mig förmodligen kommer att ligga omkring 10% högre än under ett marathon.
Inför marathon har jag laddat på lite olika sätt, men kommit fram till att det för mig funkar bäst att äta ungefär som vanligt, kanske lite extra, men det extra har mest en psykologisk effekt, samt att jag av lätt nervöshet plockar i mig något extra. Vilar man någon dag innan har man ändå ett energiöverskott. På ett 50 kilometers lopp för två somrar sedan hade jag laddat med havregrynsgröt så att det stod ut genom öronen. Never again kan jag säga. Tog en halvmara innan jag kunde börja springa som folk.
Generellt tror jag att vi ilands-människor är allt för rädda att bli hungriga. Vi måste äta något direkt efter vi tränat, vi kan inte träna småhungriga. Visst, springer man ett långlopp eller kör ett maxpass då man verkligen kör sig Hellner-trött kanske man behöver få i sig energi snabbt för att immunförsvaret inte ska försvagas, men hur ofta gör man det? Mycket, mycket sällan är svaret för min egen del.
Tillbaka till Midnattsloppet och laddning inför en mil. Surfade runt lite och läste vad som skrivs om laddning inför ett sådant lopp. Pasta var det vanligast förekommande på diverse forum. Havregrynsgröt likaså. Koffein. Något mindre mål tre timmar innan start.
Koffeinet kan jag luras in på. Att klämma in pasta och sockervatten får mig dock att se rött. Låter som ett recept på tung-i-kroppen känsla.
Min slutsats, som ändå förvånade mig som laddar-skeptiker var att om man kör en ansträngning med en puls på över 80% av max, då kan det vara nytta med att dra in något snabbabsorberat precis innan. Men som sagt. Jag är laddarskeptiker och avstår.
Så, lever en vanlig lördag, äter en sen lunch, dricker kaffe ur njutningssyfte, äter en måltid till ikväll, och hoppas på att en lätt känsla infinner sig.

Foto: Privat. Eller en kanelbulle kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar