tisdag 28 juni 2011

En Alplucka

Efter fyra dagars vila från träning, då traditionsenligt midsommarfirande i Finland, bröllopsgästande, födelsedagskalasande och slutligen en flyttdag som man lugnt kan påstå att höll oss sysselsatta, varit prioriterat, har jag idag sprungit. Befinner mig i en Schweizisk småstad för att jobba några dagar och mellan ankomst och innan jag fick checka in på hotellet och nästa program hade jag en lucka på ett par timmar. Som gjort för ett löppass. Svirade om till löparkläder, lämnade packningen på förvaring och frågade receptionisten efter en joggers-map. "Es ist sehr heiss" sa damen som gav mig kartan. Och hon hade inte så fel. Nära 30 grader. Som sagt: Som gjort för löppass.

Första halvtimmen var seg. Kände mig tung i kroppen och fick tvinga mig själv att springa, men blandade med promenerande. Beslöt att sätta mig ner ute på ett fik, och smaskade på en glass och drack en cola, samtidigt som jag skämdes över att jag satt där i löparklädsel. När jag väl slutat skämmas hade energin återvänt och vätskebalansen förbättrats, och jag kunde börja springa på riktigt. Hade sprungit längs en strandpromenad, men blev väldigt sugen på backarna jag såg steg upp på andra sidan av stan. Riktning mot kullarna, och joggande uppför serpentinvägar. Stannade och knäppte några foton, fortsatte lite till, och rullade sedan ner mot stan igen.

Brydde mig inte ens om att skämmas när jag lätt svettig efter 90 minuters löpning checkade in. En välgörande lucka i alpomgivning. Redo att ta tag i nästa program!