fredag 26 november 2010

Snösteg

Samtidigt som snön började falla, fick jag plötsligt en hel massa nya muskler som jag hade glömt att jag hade. Benen används på ett helt annat sätt när man springer i några cm snö. Halkan tycker jag att har tagits hand om mycket bra på de vägar jag springer, men snö och modd finns på marken.

Plötsligt blev man som asfaltballerina på något sätt transformerad till en terränglöpare; för ja, det känns lite så då man springer i snö. Tempot är inte något att bry sig om just nu, inte för mig i alla fall. I stället får man se det positiva i att bygga de muskler som ni läggs i större användning, och kanske öva lite mera på att korta ner steget, vilket jag borde göra då jag tenderar att ta långa kliv.

För någon vecka sedan fick jag mitt steg analyserat (på Berlins gator av alla ställen) av en rutinerad löpare och triathlet. Korta ner steget och försök att inte dra så mycket med baklåren var tipset. Har försökt ha detta i tankarna, men hur tusan gör man egentligen för att använda baklåren mindre utan att benen helt börja släpa efter? Jag ser det som potential för förbättring och får fortsätta tänka på steget, och om nu vintern håller i sig i den form den visar sig nu får jag även bonus i form av bättre benträning.

Snölöpning denna fredag - check.

Snöleoparder är bra på att springa i snö va? Är de framfotslöpare måntro? En stilstudie kanske skulle vara nåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar