fredag 23 april 2010

Reklam eller tips?

Nu som då poppar det i bloggar upp inlägg om etik kring reklam i bloggar, och hur man som bloggare förhåller sig till eventuella gratisprylar man, om man har tur, och är väl inarbetad, kan få. Idag läste jag ett inlägg som en lite vilsen Miranda skrivit, och bl.a.Sara har tidigare skapat debatt i ämnet.


Bloggar är en ganska het kanal för marknadsföring, och ett rätt kraftfullt verktyg för företag att få visibilitet för sina produkter (något mer ingående ska jag inte ta upp hur sociala medier fungerar, eftersom jag inte har den kunskapen). Många bloggare som får chansen, verkar välja att haka på varje möjlighet att samarbeta och marknadsföra produkter. Ni ger en pryl till mig, och jag skriver (gott) om prylen på min blog. Deal. För min del får var och en göra precis som dom vill, och jag läser gärna om diverse prylar, bara det är med måtta. Att marknadsföra (för att inte säga kränga) produkt på produkt är väl också okej, men inte intressant läsning för min egen del. Sådana bloggar går bort från min läsarlista.

På högermarginalen på min blogg snurrar konstant reklam. Reklam som inte på något sätt hör till mig, och som jag inte står för, och inte heller har någon ekonomisk vinning av. Ja, jag störs faktiskt av reklamen ibland. Jag störs också till viss del av att ha bloggen hos RW, eftersom jag misstänker att det kan göra så att bloggen uppfattas som kommersialiserad, trots att jag skriver bloggen helt gratis för RW. Det som lockar mig till RW, erkänner jag är att jag når ut till en större läsarkrets, och får jag leka ambassadör för löparlycka för ett bredare spektrum är jag nöjd. Jag vill ändå inte att min trovärdighet ska stå på spel.

På min blog förekommer ibland tester av produkter, tips osv., både gällande saker som jag fått, och saker jag köpt. De saker som jag eventuellt fått, och väljer att ta emot, är saker som jag står för, och är det skor/ kläder eller vad det må vara, som jag tagit emot som jag inte gillar, så skriver jag det. Jag gillar löpar accessoarer, och tycker att det vore knasigt om jag inte skulle kunna skriva om t.ex. mina Asics skor, då de är de bästa mina löparfötter och ben vet. Jag drar mig inte heller för att tipsa om en artikel i en konkurrerande tidning till RW om det är något jag vill tipsa om. Jag tycker dock att Ni som läsare har rätt att veta om att jag fått en produkt, och skriver det isåfall. Jag tänker inte sticka under stolen med att jag uppskattar att få eventuella test-produkter, och jag ser det ändå som en viss bonus för den tid jag lägger på bloggen.

Största vinningen med min blogg är ändå alla motiverande, uppmuntrande kommentarer både för löpningen och bloggandet, mail om tips och råd, och vännerna jag träffat genom detta.