torsdag 22 april 2010

Primal

För en tid sedan skrev jag att jag läste boken "The Primal Blueprint", och lovade komma med lita tankar när jag läst klart. Förutom kost, som de flesta kanske tänker på när de hör om Primal (för ja, det är sånt snack som säljer), är det ett helhetskoncept. Konceptet består av 10 punkter gällande livsstil. Vissa saker kan ses något kontroversiella, men jag gillar hela synsättet, och från min egen synpunkt väljer jag att fokusera på några av dessa punkter.


Jag tror att hela samhället idag är aningens invecklat. Vi samlar på oss en massa stressmoment, bara för att det liksom hör till. Okej - jag vill att det ska vara fart och fläng, och jag har ett jobb som ibland innebär stress och en press som jag ofta lägger på mig själv och det jag vill prestera. På min fritid lägger jag å andra sidan väldigt stor vikt på harmoni och balans, och är inte speciellt brydd om diverse materiella ting (med undantag för div. löparprylar då :)), och aktiviteter, som jag tror har en tendens att orsaka stress. Jag föredrar att lägga tid på att t.ex. träffa vännerna, framom att åka iväg och kolla in deras nya båt.

Mark som skrivit Primal boken, och som driver bloggen Mark's Daily Appple, är f.d. elit-triathlet och marathonlöpare, och har också en vettig teori gällande träning. Kroppen mår enligt konceptet bäst av lågintensiv träning, med inslag av korta, tuffa intervaller, och tung styrketräning (precis som primal-människorna). Jag tror att denna typ av träning/ aktivitet passar de allra flesta, men vill man prestera maximalt som tävlingsidrottare eller motionär som deltar i lopp, är inte den bästa träningen att ligga på 60% av maxpuls 95% av träningstiden.

Och så var det kosten, som ju har en väldigt stor inverkan på vårt välmående, och ork att träna, prestera och verka i vardagslivet. När jag tidigare skrev om Primal, hade jag noterat att kosten enligt konceptet var väldigt nära den kost jag äter normalt. Man bör undvika processerad mat, varvid t.ex. mjöl, ris, gryn osv. går bort, äta mer protein och fett. Jag kan inte säga att detta är en diet, utan mer ett sätt att äta för att hålla insulin på en bra nivå, och inte få stora svängningar i blodsockret. Generellt finns det i min kost något mindre fett, och betydligt mera kolhydrater än vad Primal förespråkar, men jag tycker att jag mår bra som jag äter, och ser ingen orsak att justera det. Mitt mantra "Använd sådant som är ingredienser och inte sådant som har ingredienser" passar väl in i Primal konceptet där man vill bort från processerat och bearbetat.

Enligt konceptet borde man också leka mer i sin vardag. Där laggar jag lite efter; får helt enkelt jobba på detdär att bli mera lekfull!