måndag 12 april 2010

Järnmåndag

Vaknade upp till ett mjölklandskap, +1 grader. T-banan till jobbet med springkläder i ryggsäcken var en idé som jag hakade på. Vid hemfärd var det däremot väldigt lockande att springa, och med en höft som idag känts riktigt ok fick det bli hela transportsträckan hem; löpning blandat med lite promenadsteg. Varmare än 10 grader, soligt, ett väder som måste vara ett av de mest gynnsamma när man ska springa. Jag lägger in en beställning på liknande förhållanden hela veckan, kanske även för något kommande lopp. Inför Stockholm Marathon anser jag det ändå vara onödigt att spekulera om väder. Det blir ändå minst +25.


Och så ett lästips: För någon vecka sedan fick jag syn på, och köpte ett nummer av Aktiv Träning där det var två uppslag om järn. Bl.a. diskuteras det i artikeln det att de röda blodkropparna bryts ner i fotsulorna när man springer (vilket kan vara orsaken till min järnbrist), och olika järnrika livsmedel, och hur kroppen kan ta upp järn från de olika källorna. Bra av tidningen att ta upp detta tycker jag, då det faktiskt är så många löpare som råkar ut för järnbrist. Läs om ni är intresserade, jag hoppas att tidningen ännu finns i hyllorna.