lördag 10 april 2010

Springskor

En del av grejen eller en onödigt stor utgift?

Löpning sägs ju vara en sport/ motionsform som inte kräver så mycket i utrustningsväg. Ett par skor och ett set med lämpliga kläder. De flesta vet ändå att man kan göra löpningen ganska kostsam. En pulsklocka med GPS som behöver förnyas vartannat år, löparrygga, funktionskläder för olika väder, kompressionsstrumpor, special sko-snören, anmälningsavgifter ifall man vill springa lopp, en massa annat, och så dessa skor.

Skorna tänkte jag spinna vidare på, då jag själv funderat på skopriser, och nu även såg en diskussion om priset på springskor i forumet här på RW sajten.

I veckan kom det en katalog från en av de stora sportkedjorna med bl.a. ett uppslag om löparskor. Skorna var uppradade utifrån pris, och det var en liten beskrivning om vilken sko som passade för vilken löpare. Jag har också följt diskussioner på forum gällande springskor, och på något sätt är det självklart att man som löpare ska ha ett antal par skor att variera mellan. Snabb-skorna för intervaller och mil-loppet. Nötarskorna för långpassen. Lättviktare med bra dämpning för tempo-passet, och ett par andra lättviktare för långlopp, halv- eller hel-maran. Och som vi alla vet - Löparskor är ju färskvara. De ska förnyas varje år, eller?

Ni som följt min blog ett tag vet att jag har en viss passion för springskor. Att få komma hem med ett nytt par gör mig nästan religiös, och jag tycker oftast att skorna är värda varje liten krona. Jag är inte speciellt bra på att shoppa i övrigt, men när det kommer till löpargrjerer och speciellt skor, kan även jag sätta sprätt. Och det är verkligen hur lätt som helst att spendera på löparskor, för de är ju inte direkt gratis.

Jag har sprungit med samma sko-märke de senaste 10 åren. Orsaken är att jag tidigare hade mycket problem med fötterna och fick skavsår och allt möjligt, men när jag började använda de skorna jag har nu "hittade jag hem". Sedan dess har jag hållit mig till detta märke; det känns som ett säkert kort, och jag tror faktiskt inte att jag kommer att gå över till ett annat märke.

Min lojalitet, har jag märkt, kan ändå bero på säkerheten i att köpa dessa skor. Lägger jag 1800 spänn på ett par springskor, vill jag för sjuttsingen att de ska vara perfekt. Jag vågar inte ta en risk att köpa ett par som jag inte kommer att kunna använda. Med priserna som råder vill man inte köpa skor som inte är 100%.

I katalogen som jag nämnde tidigare, fanns även en hel del springskor i det billigare segmentet av kedjans eget märke. Kläder har jag haft av det märket, och varit nöjd, men skor känns som en annan sak. Jag vet inte varför det är så, men skorna känns mera märkesberoende. Vart kommer jag då med detta? Tja, min passion för springskor gör att jag tycker att det är värt att köpa de skor jag vill ha, samtidigt som jag tycker att priserna är i det saftigaste laget, speciellt som man vill ha flera par parallellt (vilket man kanske inte behöver egentligen).

Hur tänker ni? Beredda att spendera på skor? Vågar ni testa nya, osäkra kort? Kör ni med det par ni köpte på rean förra hösten (som säkert är tillräckligt färska)? Är springskorna, som för mig, en del av grejen med sporten, eller är det en tråkig, kostsam utgift?