fredag 30 september 2011

Styrkefredag

Från Snorkkarmåndag till styrkefredag. Jag är vid dethär laget inte direkt känd för att köra järnet på gymmet, men denna vecka har jag faktiskt gjort det. Tyvärr är dessa tillfällen relativt sällsynta. Core och dylika övningar har jag in i "vardagslivet" och tränar flera gånger i veckan, men när det kommer till mina styrkesatsningar brukar det rinna ut i sanden på nolltid. Poff.

Ren och skär styrka alltså. Där har jag en utmaning. Det skumma är att jag faktiskt tycker att det är roligt att träna styrka, men har så svårt att komma mig för. När jag har tränat styrka på regelbunden basis har jag ju märkt resultat, och det som är bra med just styrketräning (eller sådant man är dålig på), är att resultaten faktiskt kommer ganska snabbt.

Jag har inga ambitioner på att bygga en massa muskler, men det vore kul att känna sig muskulärt stark också i övriga delar än benen. Det får bli min utmaning; en utmaning som mig veterligen är svårare än att fixa formen för ett marathon.

Denna vecka två pass på ca. 40 minuter vardera (+några korta sessioner med hemmaträning), är tillräckligt för mig. Dessa pass har varit på bekostnad av löppass, och det är ok. Konstigt ändå att det kan kännas som en stor vinst att träna styrka 80 minuter på en vecka, medan det inte känns som någon större uppoffring att springa samma tid på en och samma dag. Lova att ni trycker på nu så att denna satsning inte rinner ut i sanden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar