lördag 18 juli 2009

Tredje nere

Intervaller - något för mig?

Jag har hela veckan dräglat över Lindas och Marys intervaller för ultrisar, och kunde helt enkelt inte hålla mig längre. Jag gjorde dock min egen variant av intervallerna (även kallade halden-intervaller?). I stället för fem, som Linda och Maria gjorde, bestämde jag mig för en light version, och körde tre; de två första lite längre, och den tredje enligt schemat.

Första intervallen tidig morgon.

Benen kändes väldigt bra, och jag skulle inte ha några större problem att köra en fjärde, men planen var tre, och tre är gjorda. Första intervallen var lite jobbig, andra gick på rosor, med skön sommar-remix i öronen, och tredje softade jag runt, njöt av vädret och kollade på människor.

Får man köra sådana här intervaller kan jag också tänka mig att tycka om intervaller. Faktiskt.

17 kommentarer:

  1. Jag hoppas du skojar. Kör du intervaller på 10k??? Du är en mycket, mycket sjuk människa.
    I LIKE!!!

    SvaraRadera
  2. Hahaha! Så du kunde inte heller låta bli :-)

    Fast intervaller för ultrisar, det är snarare intervaller för tokisar. (Annars får man nog dra ner rejält på viloperioden.) Om man nu skall vara sträng. Fast det kanske man inte ska en dag som denna! :-)

    SvaraRadera
  3. Andrej - Oh yeah :)

    Fredrika - ja det är väl kanske lite fel att kalla det intervaller. Men, lite för tokig grej för att låta bli, syftet med "intervallerna" oklart, men det får faktiskt kvitta :) .

    SvaraRadera
  4. Skitcoolt! Längtar tills jag kan göra det där också! :D

    SvaraRadera
  5. Med din beskrivning av intervaller skulle jag också kunna börja gilla det. Men var de inte lite väl långa??

    SvaraRadera
  6. Där ser man! Så det var intervaller! Av den längre förmågan ser jag. Hur lägger du upp intervallet? Via puls?

    SvaraRadera
  7. Coolt! Och lite "sjuk" ska man ju vara, det blir mycket roligare så :)

    SvaraRadera
  8. Bra gjort, intervaller kan vara riktigt tuffa att köra, men med din beskrivning låter det som världens enklaste och skönaste träning :)
    Fin sommarbild annars!

    SvaraRadera
  9. Hur coolt som helst! Linda tycker jag ska köra 10* 5000 - vifårvälse!

    SvaraRadera
  10. Nu får jag lite dåligt samvete då jag kallat mina rundor för intervaller - för det var ju egentligen inte intervaller; allt var ju väldigt lågintensivt med medelpuls på 137-147. Men, i alla fall.

    Therese: Man kanske också kunde köra dessa pass med kortare rundor, t.ex. 5 km *3-5.

    Snabba fötter: Ja, ganska långa :) Men inte särskillt snabba.

    Christoffer: Ingen struktur över huvudtaget. Kör på känsla, och skulle ha avbrutit det hela om jag skulle ha fått knäkänningar.

    Andréa: Absolut! Är man inte speciellt wild and crazy annars, kan man väl få vara det med träningen :).

    Jenny: Ja, intervaller och intervaller... var ju 15km + 15km + 10 km, så det var ganska lugnt.

    Mia: Jo, såg det, hihi. Låter lite småhäftigt. Då borde man ju starta typ var 1.5 timme, alltså vila ca. 1 timme mellan varje. Hum, då måste man nog hoppa över duschen ibland... och se till att ha fixat käk i förväg.

    SvaraRadera
  11. Jag gissade att det var nåt sånt du höll på med, kul! Tanken håller på att gro fast i min skalle också... :)

    SvaraRadera
  12. mialena - ja visst är den besvärlig den där tanken; den går liksom inte att få bort hur än man försöker... ungefär som när man går och tänker på nya springskor.

    SvaraRadera
  13. Du är precis som de andra två knasig men på ett alldeles underbart sätt. Så jäkla supercool du är. En dag när jag har lust och ork ska jag också springa sådana intervaller. En dag...

    SvaraRadera
  14. Mm är väldigt imponerad av dig! Du gör det bra!

    SvaraRadera
  15. Anna - men du är ju så coolt snabb! :)

    Christoffer - tack!

    SvaraRadera
  16. Ojoj, ibland får man kämpa för att inte jämföra sig med andra och du kan nog vara en jobbig sådan att få för sig att jämföra med. Men inspirera får du gärna göra och intervaller är något jag ska/måste/borde/är på väg att börja träna regelbundet :)

    SvaraRadera
  17. Annika - ja, vanliga intervaller har ju jag också otroligt svårt för; allt som har med högre tempo egentligen. Så där borde jag också skärpa mig. Och du har ju rätt i att man inte ska jämföra sig med andra!

    SvaraRadera