tisdag 21 juli 2009

Jag laddar

Jag laddar inte i traditionell bemärkelse. I stället håller jag på och träningsladdar inför en lugn träningsvecka. Mycket skall förhoppningsvis avnjutas innan den veckan är här. Jag tänkte alltså inleda min semester med en mycket lugn vecka vad gäller träningen. Lite ologiskt kanske; det är ju egentligen på semestern man borde ha extra tid att träna. Jo vars, men jag tänker ändå lägga in lite mera vila då, och kanske bara jogga lite lätt, göra core övningar, fin-promenera, cykla lite osv. Vi får väl se hur det går.

Var bara tvungen att fota mina fossingar i morse. Hade enbart med ett par träningsstrumpor ner i omklädningsrummet på jobbet, och tyckte det såg aningen lustigt ut när jag stoppade ner fötterna i jobbskorna. Man ser sock-storleken och allt. Som tur var hade jag vanliga svarta strumpor på mitt rum att byta om till.

Förra veckans träning var ganska lyckad. En lite seg start, med vingskjutet löparsteg, lite boost med cyklingen, och en bra slutspurt med löpningen. Det blev mycket lågintensivt då mitt löparknä klagade lite, och cyklingen är ju lågintensiv träning för mig (kanske annorlunda för en som har fullständig teknik, och faktiskt tränar cykling för cyklingens skull; då får man säkert upp farten och pulsen bättre.) I slutet av veckan hände något i benen och steget - det liksom släppte. Efter att ha kämpat med steget, hållningen, ontet och allt möjligt, kunde jag använda de där snörena som min brors fru sade att man skulle låtsas att man har i höfterna, och som lyfter upp steget. Redan på söndag kunde jag springa med lite fart och gjorde fartlek - lovely.

Äntligen kom jag upp i 10+ mil löpning under veckan + ett antal timmar på cykel. Ordningen återställd.

Början av denhär veckan har varit mycket bra, med transportlöpning i bra fart, och med inga smärtor. I går måndag, fick jag till tre tusingar i 4.40-4.45 fart på hemvägen. Inte det mest sofistikerade upplägget för tusingar, men ett sätt för benen att känna på lite fart - det har dom inte blivit bortskämda med under senare tid.

Mjölksyra är kanske inte något man i allmänhet välkomnar, men för mig har det känts bra då jag kunnat testa att springa tills jag fått mjölksyrekänningar och fått känna att att musklerna är trötta; inte att de gör ont. Att äntligen kunna rulla nerför backarna har också känts positivt. Det där rullet i benen är inte att förglömma. Jag tänker inleda "vilo-veckan" redan på lördagen, och borde väl innan det få ihop omkring 7-8 mil, och förhoppningsvis ett intervallpass.

Det är alltså full laddning på gång - I like!

13 kommentarer:

  1. Snygga strumpor! Kalenji?
    Skönt för benen med lite fart! :)

    SvaraRadera
  2. Oj,oj vilken vecka! Då förtjänar du absolut lite vila. 10 mil! Det har jag aldrig sprungit på en vecka. Rekordet är strax över åtta tror jag. Se till att ladda batterierna ordentligt nu under vilan. Inget fusk! ;)

    SvaraRadera
  3. Sablar vad du springer, jag tycker jag springer mycket när jag kommer upp i 5+mil i veckan......men att få till 10 mil
    Hatten av!!

    SvaraRadera
  4. Sjysst att det onda börjar ge sig. Coreträningen kanske? :-)

    Sen tror jag inte alls det är dumt att börja semester med lugn träningsvecka. Så all stress får rinna ur kroppen, träning är ju också stress trots allt.

    SvaraRadera
  5. Vad skönt att det börjar kännas som vanligt igen. Njut av ledigheten och att du slipper gå i high heels!

    SvaraRadera
  6. Hatten av för tio mil! Djupt imponerad. Hoppas att du får en skön vilovecka!

    SvaraRadera
  7. Klart du och kroppen är värd lite extra vila under semstern! Ni kommer komma tillbaka starkare än någonsin sen.

    Och jag är fortfarande så himla impad av att du kan få ihop så sjukt många km varje vecka!! :)

    SvaraRadera
  8. mialena - ja visst var de snygga; speciellt med svarta high heels :) .

    Malin - jag trivs ju allra bäst om jag får mina 10 mil i veckan. Det är tecken på att kroppen är hel. Och några dagar träning ännu innan vilan.

    Daniel - som sagt... trivs bäst när jag får tugga långsamma kilometrar!

    Fredrika - vet inte orsaken, men stretchen har också gjort sitt tror jag. Eller så bara det att kroppen faktiskt har återhämtat sig nu.

    Anna - Ja på semestern blir det sportstrumpor för hela slanten; eller så barfota :) . Men, några dagar kvar med slit ännu!

    Lotta - Tack... fast de 10 milen är ju väääldigt långsamma.

    Andréa - Hoppas det :) . Jag tränar ju inte annat än löpning då (eller jo, förra veckan cyklade jag ju en del).

    SvaraRadera
  9. Härlig känsla! Behåll den!

    SvaraRadera
  10. 10+ mil på en vecka är ju helt sjuka mängder när jag läser det först men sedan kommer jag på att du springer till jobbet. Skulle jag göra det också så skulle ju "bara" det bli 7 mil på en vecka och då är det ju faktiskt ingen omöjlighet att göra 3 mil till kvalitetsträning.
    Kämpa på och njut av din semester!

    SvaraRadera
  11. ja du, en lugn vecka = 10 mil.... Du är ju helt grym. Undrar just hur en ickelugn vecka är i din värld :-)

    SvaraRadera
  12. Grattis till semester. Det blir ju lite lugnare hur du än vänder och vrider på det eftersom du "missar" till och från jobbet-löpningen.
    Ett tips med cyklingen är att hålla en viss hastighet: säg t.ex. 30 km/h under en viss tid - 15 minuter.

    SvaraRadera
  13. Marre - gör mitt bästa!

    johan - ja det är faktiskt smidigt sätt att få in km, men svårare med kvalite-passen. Och på helgerna försöker jag alltid få in ett långpass.

    Carina - nja, det var inte senaste veckan som var lugn, det är nästa vecka som blir lugn.

    Andrej - Tack; fast ännu sliter jag i två dagar. Tipset med cyklingen var faktiskt bra. Ska testa!

    SvaraRadera