fredag 29 januari 2010

Aldrig mera spagetti - tåfokus

Av någon anledning har tankarna varit lite mer på tårna senaste dagarna. Själv har jag en stukad lilltå, forskningsrapporter gällande barfotalöpning publiceras (Fredrika ger bra källor för detta), och Runner's Worlds artiklar med Coltings Primal Walk där FF:s känns rätt.
Foto: Privat. Hur ska jag nu få in mina ihoptejpade tår i mina fina FFs?


Förra veckoslutet skulle det serveras bl.a. spagetti till lunch. Jag som ansvarig kock, satt medan jag gjorde mat från och till i soffan med min bärbara i knäet. När jag satt där i lugn och ro, hörde jag hur det började pysa i köket. Spagettikastrullen kokade över. Jag drog en rivstart från soffan för att begränsa pysandet, och i accelerationen drämde jag till med foten i foten på soffbordet. Attans vad ont sånt kan göra - men det brukar ju gå om ganska snabbt.

Hela veckan har tån varit öm, men i morse när jag joggade till jobbet gjorde det fruktansvärt ont. Tror det var för att jag tagit på dubbla strumpor då det var så pass kyligt, och då fick tårna lite mindre utrymme. För att strö lite mera salt i såren såg jag till att klämma in fötterna i klackskorna idag, men jag såg också till att få lite råd gällande min tå, då jag faktiskt började misstänka att något ben var av.

Ät glass, sa sjuksköterskan jag talade med. Eller, nä, det sa hon väl inte. Inte ordagrant. Hon gav som tips att stöda upp tån med en pinne - typ en bit av en glasspinne, eller tejpa fast tån med tån intill för att ge stöd då det troligen är en spricka i tån som behöver läkas.

Nu ska jag alltså se till att fixa fram en glasspinne. Hm... jag som brukar hålla mig till glassförpackningar. I alla fall känns det som om spagettin gjort sitt i detta hushåll för ett tag framöver. Däremot känns det helt rätt att ha ett par FiveFingers på skohyllan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar