lördag 19 december 2009

Skidspår?

Med det snöväder det varit de senaste dagarna, är det näst intill omöjligt att låta bli att tänka på längdåkning. Jag kom på att jag tom. har min utrustning i förrådet efter skidresan förra vintern. Så det är bara att damma av skidorna, leta fram skidskorna och ja... ett skidspår skulle ju underlätta.

I morse medan det fortfarande var mörkt och de flesta hade släckta lampor, sprang vi en kort runda i jakten på skidspår, men utan resultat.

Jag har tidigare år hört att folk brukar skida på golfbanan vid Årstafältet. Någon som kan bekräfta detta? Eller finns det risk att man i så fall får fiender i form av Tiger Woods fans? Hur ser det ut längs elljus slingan i Kärrtorp? Kan man få sig några stavtag där? Eller mot Sickla, Nacka hållet? Hellasgården skall väl vara ganska bra, men det känns som ett lite för stort projekt att ta sig dit (ja, jag är lat, men man blir lätt det som löpare då det är så enkelt att bara starta passet utanför dörren; dessutom kräver jag välpreparerade spår - har jag växt upp med silversked i handen med något, är det i såfall välpistade spår). Tips på spår mottagest ödmjukast!

För övrigt kan meddelas att den otacksamma j... till hare ännu inte hämtat sin morot.

8 kommentarer:

  1. De brukar spåra i Ursvik. Hur det är nu vet jag inte. Kanske fel sida stan?

    SvaraRadera
  2. Det ska vara spårat vid Hellasgården och det finns "hand-made" spår vid Sickla. Kärrtorp har jag helt missat...Jag vill med åka så jag ska leta som värsta blodhunden och rapportera fortare än kvickt om/när jag hittar! :-)

    SvaraRadera
  3. Kolla in www.skidspar.se. Där finns spårstatus för många spår kring Stockholmstrakten.

    Imorgon är det jag som ger mig ut. Kanske Hellas, kanske nåt annat. Vi får se.

    SvaraRadera
  4. Ja, hoppas dom fixar spår fort, jag älskar att köra på platten med.....

    SvaraRadera
  5. Jag har fått längdskidåkning på hjärnan och köpt mig en utrustning idag i julklapp till mig själv. Återstår nu bara att lära sig hur man gör...
    Tyvärr kan jag dock inte vara till någon hjälp med skidspår i Sthlmstrakten. Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Ågesta friluftsområden har jättehärliga skidspår, kan rekommendera. Längtar själv dit som sjutton är bara lite fattig på längdskidor :(

    SvaraRadera
  7. Hellas, Nackareservatet (Björkhagen, Kärrtorp) och min nya favorit: Ågesta friluftsområde där det finns flera spår med belysning!

    SvaraRadera
  8. Tack för alla tips! Stockholmsområdet verkar ju vara täckt med fina spår just nu!

    SvaraRadera